לפני כמה חודשים קיבלה הממשלה החלטה להעלות את שיעור המע"מ הנהוג בישראל באחוז אחד, מ-17% ל-18%. האחוז הבודד הזה, שמשמעותו מיליארדים של שקלים עבור המדינה, צפוי להשפיע על הכיס של כולנו – מאנשים פרטיים ועד עסקים קטנים, בינוניים וגדולים.
אם אתם בעלי עסקים, ולא משנה באיזה תחום אתם פועלים, אנחנו במורנינג כאן כדי לעשות לכם קצת סדר בעקבות השינוי הצפוי. הנה כל מה שצריך לדעת על העלאת המע"מ הקרובה – ואיך היא צפויה להשפיע על העבודה השוטפת שלכם.
מתי תיכנס לתוקף העלאת המע"מ בישראל?
העלאת המע"מ מ-17% ל-18% בישראל תיכנס לתוקפה החל מה-1 בינואר 2025. ההעלאה הזו היא חלק מתוכנית כלכלית נרחבת של משרד האוצר שמטרתה לנסות ולאזן ככל הניתן את התקציב הממשלתי, בהתחשב בגירעון הקיים.
מה צפויה להיות ההשפעה של העלאת המע"מ על יוקר המחיה?
תחילה, ישנו המובן מאליו – העלאת המע"מ תגרום לעלייה במחירי מוצרים ושירותים בישראל כך שכולנו, אזרחי ואזרחיות המדינה, נרגיש התייקרות בסל הקניות שלנו ובשאר המוצרים והשירותים שכולנו צורכים : מזון, ביגוד, דלק וכו'. ההתייקרות הזו עשויה להיות מורגשת גם בשוק הנדל״ן ולגרום לעלייה במחירי דירות חדשות.
באופן טבעי, אחת התוצאות המשוערות של העלאת המע"מ צפויה להיות פגיעה בצריכה הפרטית, שכן לאור עליית המחירים סביר להניח שהצרכנים יצמצמו את ההוצאות שלהם. לכל אלו בהחלט יכולה להיות השפעה על הצמיחה הכלכלית בארץ.
איך העלאת המע"מ תשפיע על עסקים קטנים ועצמאיים?
כדי להבין את השפעת העלאת המע״מ על עסקים, כדי לחלק את התשובה שלנו לשניים: עוסקים פטורים ועוסקים מורשים.
עבור עוסקים פטורים, שאינם גובים מע״מ מהלקוחות, לא צפויה להיות השפעה על ההכנסות שכן מחירי השירותים שהם מציעים יישארו זהים ואינם מושפעים ממע״מ. ההוצאות של עוסקים פטורים לעומת זאת צפויות לעלות, כיוון שאינם יכולים לקזז את עלויות המע״מ מההוצאות שלהם.
ומה עם עוסקים מורשים? במידה והלקוחות שלהם הם אנשים פרטיים, יהיו להם 2 אפשרויות – להשאיר את המחירים הקיימים עבור המוצרים או השירותים שהם מציעים ולספוג את עליית המע״מ, או להעלות את מחירי השירותים ולגלגל את המע״מ לצרכנים. עבור עוסקים מורשים שמוכרים לעסקים אחרים (B2B) לא אמורות להיות השלכות מיוחדות לעליית המע״מ.
איך מכינים את העסק לעליית המע"מ?
העלאת המע"מ ל-18% היא בהחלט בשורה שמשפיעה על ההתנהלות השוטפת בעסק. כדי להתמודד עם השינויים הללו, שכאמור משתנים בהתאם לסוג העוסק,יש כמה צעדים חשובים שכדאי לבצע.
- היערכות תקציבית וניהול עלויות
- בדיקה והתאמת מחירים: כדאי לבחון את המוצרים והשירותים שהעסק מציע ולחשב את המחירים החדשים בהתאם לעליית המע"מ ולהשפעה שלה על העסק. מעלים מחירים? חשוב להכין את הלקוחות מראש כדי לא להפתיע אותם. נרחיב על כך בסעיף הבא.
- בחינה מחדש של הוצאות: כאמור, אם אתם עוסקים פטורים ההוצאות שלכם צפויית להתייקר, ולכן, וזה נכון גם לכל תקופה אחרת, שווה לבחון שוב את ההוצאות ולהבין האם ואיפה ניתן לחסוך: מעבר לשיטת עבודה שונה, מיקוח עם ספקים וכו׳.
- תקשורת עם הלקוחות
- הסברה על העלייה במחירים: אם נדרשת עליית מחירים בעסק, חשוב לתקשר אותה ללקוחות בצורה ברורה ושקופה, כך שהסיבה להעלאת המחירים – עליית המע"מ – תהיה ברורה. הרבה יותר קל ללקוחות לקבל בהבנה עליית מחירים אם הם מבינים שהמהלך נובע מעליית המס ולא מרצון אקראי של העסק להרוויח יותר.
- קידום מבצעים והנחות: העלאת המע״מ היא גם הזדמנות להציע ללקוחות מבצעים, הטבות או מחירים מיוחדים רגע לפני עליית המע״מ.
דגשים חשובים על מע״מ 18% שכדאי לשים לב אליהם
- המועד שקובע את שיעור המע״מ עבור עסקה הוא מועד החיוב במע״מ על פי החוק ובהתאם לסוג העסק. ובמילים פשוטות יותר – מה שיקבע את גובה המע״מ הוא מועד הפקת חשבונית המס.
- חלק מהעסקים מפיקים חשבונית במועד קבלת התשלום, וחלקם מפיקים חשבונית במועד מסירת המוצר או סיום מתן השירות (אם אתם לא יודעים מה המועד להפקת חשבונית מס בהתאם לסוג העסק שלכם, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע). חשבוניות מס שהופקו לפני ה-1 בינואר 2025 יכללו 17% מע"מ ואילו חשבוניות מס שהופקו אחרי השינוי יכללו 18% מע"מ.
- בהמשך לסעיף הקודם – שימו לב לחשבוניות עסקה או דרישות תשלום ששלחתם ללקוחות לפני עליית המע״מ ומיועדות לתשלום אחרי ה-1 לינואר 2025. חשוב להבהיר ללקוחות כאלה שבמועד התשלום אחוז המע״מ בחשבונית יהיה גבוה יותר. מומלץ לציין את זה במפורש בחוזה או בסיכום העסקה.
- מוציאים חשבוניות וקבלות ידניות? החל מה-1 בינואר 2025 יש לזכור לעדכן בכל המסמכים הקשורים לעסקאות שחייבות במע"מ את שיעורו: במקום 17% כמו היום – 18%, וכמובן לחשב את הסכומים בהתאם.
כפי שבטח נחישתם, עבור לקוחות מורנינג כל מה שצריך להתעדכן יתעדכן באופן אוטומטי כך שעבוכם ה-1 לינואר יהיה עוד יום רגיל שבו מתאוששים מחגיגות השנה החדשה וממשיכים לעבוד כרגיל 🙂
בשורה התחתונה, עליית מע״מ אמנם לא מתרחשת לעיתים קרובות, אבל היא כאן, ולמרות שתשפיק על כל המשק, עם קצת תשומת לב וניהול נכון וחכם, היא לא אמורה לשנות דרמטית את התנהלות העסק.