עד לא מזמן עוסק פטור ועוסק זעיר היו בסה״כ מילים נרדפות לאותו סוג עוסק, שמוגדר כצורת ההתאגדות הזולה ביותר מבחינת עלויות תפעול חשבונאיות, אבל רפורמה חדשה שנולדה במסגרת התכנית הכלכלית לשנים 2023-2024, עומדת לשנות את המצב ולסייע לעוסקים פטורים להפחית מעט מהבירוקרטיה הקשורה בדיווח למס הכנסה.

נתחיל מתזכורת: מה זה עוסק פטור/זעיר?

לפני הרפורמה (וגם אחריה), בשני המקרים מדובר בעסק שהיקף ההכנסות השנתי שלו לא עולה על 120,000 ש"ח בשנה נכון לשנת 2024. עוסקים פטורים או זעירים פטורים מגביית מע״מ, הם לא יכולים להזדכות על המע״מ עבור ההוצאות, ולא חייבים בדיווח חודשי או דו חודשי למע״מ. לכן הם גם נחשבים לצורת ההתאגדות הנוחה והזולה ביותר מבחינת עלויות תפעול חשבונאיות.

מהי רפורמת עוסק זעיר?

רפורמת "עוסק זעיר" היא חלק מהתכנית הכלכלית לשנים 23-24, המקודמת על ידי שר האוצר ורשות המסים, במסגרתה הוחלט כי החל משנת 2025, עסקים שמחזור ההכנסות השנתי שלהם לא עולה על 120,000 ש"ח, יוכלו להיות מוגדרים ״עוסק זעיר״ ומתוקף כך –  יהיו זכאים לנכות 30% מההכנסה השנתית כהוצאות מוכרות למס הכנסה.

מה זה אומר בפועל? 

שאם בוחרים שהעסק יוגדר כעוסק זעיר, לא יצטרכו להגיש דוח הוצאות למס הכנסה, ובמקום, ינוכו 30% מהכנסות העסק כהוצאות מוכרות. חשוב לזכור שעוסק זעיר בדיוק כמו עוסק פטור, עדיין מחויב להגיש דוח שנתי למע"מ. 

ויש גם חידוש חשוב הנוגע לעוסק מורשה

עוסק מורשה שחייב להיות מוגדר כך על פי חוק, אבל מכניס פחות מ-120,000 ש"ח בשנה, יוכל לבקש להיות מוגדר עוסק זעיר לצורך מס הכנסה בלבד. כלומר – מצד אחד דיווחי המע"מ ישארו כפי שהם, בהתאם להנחיות עבור עוסק מורשה, אבל מהצד השני,  העסק יהיה זכאי לתנאים של עוסק זעיר בגזרת מס הכנסה. את רשימת המקצועות שחייבים להיות עוסקים מורשים ניתן למצוא באתר רשות המסים. 

עוסק זעיר מול עוסק פטור אחרי הרפורמה – מצא את ההבדלים:

עוסק זעירעוסק פטור
תקרת הכנסות של עד 120,000 ש"ח בשנהתקרת הכנסות של עד 120,000 ש"ח בשנה
אין צורך להגיש דוח שנתי למס הכנסהחובה להגיש דוח שנתי למס הכנסה 
זכאי לנכות 30% מההכנסה השנתית מבלי להתקזז על ההוצאות במסגרת הדוח השנתימתקזז על ההוצאות במסגרת הדוח השנתי 
חובה להגיש דוח שנתי למע"מחובה להגיש דוח שנתי למע"מ

נכון לעכשיו, נראה שמי שירצה להיות עוסק זעיר יצטרך לבצע פעולה וולנטרית, הכוונה – לבקש להיות עוסק זעיר מיוזמתו, אך לקראת כניסתה של הרפורמה לתוקף, ודאי יתפרסמו הנחיות ברורות יותר שיסדירו את העניין ויבהירו כיצד מקבלים מעמד של עוסק זעיר. 


אז לסיכום, ולפני שנוכל לומר  עוסקים פטורים – ראו הוזערתם, אנחנו מזמינים אתכם להמשיך לעקוב אחר העדכונים שלנו בנוגע לרפורמה החדשה, וכמובן, אם עדיין לא עשיתם את זה – להצטרף למורנינג, מערכת הפקת החשבוניות וניהול העסק המובילה בישראל. המערכת מתאימה גם לעוסק פטור וגם לעוסק זעיר, ותאפשר לכם לחסוך זמן יקר בניהול העסק ולהיות תמיד בשליטה על הכנסות והוצאות העסק.