לקוח חדש רוצה לשלם לכם וביקש שתשלחו לו אישור ניכוי מס במקור? חיפשתם בגוגל כי אתם עוד לא בטוחים מה זה אומר והגעתם לכאן? מעולה. אפשר לנשום לרווחה ובתוך כמה מילים הכל יהיה ברור. 

נתחיל לרגע מהסוף – ניכוי מס במקור הוא פעולה קטנה שמבטיחה למס הכנסה שתשלמו להם את החלק שמגיע להם מתוך ההכנסות שלכם, ותופתעו לגלות – ייתכן מאוד שיש לכם פטור מהעניין. בואו נסביר.

מה זה ניכוי מס במקור?

ניכוי מס במקור הוא בעצם מקדמת מס על חשבון תשלום המס השנתי הסופי שהעסק צריך לשלם. רשות המסים רוצה להבטיח שתשלמו לה בסוף השנה, כי היא עוד לא מכירה אתכם, את התזרים של העסק וכו׳. לכן, היא דורשת ממי שמשלם לכם עבור שירות כלשהו (הלקוח), לגבות עבורה את המס שמגיע לה מהעסקה. 

לדוגמה: נניח ועסק מסויים נדרש לשלם לכם 1000 ש״ח על שירות כלשהו – ללא פטור מניכוי מס במקור, יהיה על בית העסק לשלם אחוז מסוים מהסכום הזה ישירות למס הכנסה, ואת החלק הנותר – לכם. 

מי צריך לשלם ניכוי מס במקור?

פקודת מס הכנסה היא זו שמגדירה מה התנאים בהם עסקים חייבים לנכות מס במקור כשהם מבצעים תשלום לעסקים אחרים. זה קשור למחזור ההכנסות של החברה, רגולציות שונות שחלות עליה ועוד. את ההנחיות המלאות ניתן למצוא אותה באתר רשות המסים כמובן. 

למי מגיע פטור מניכוי מס במקור? 

חדי העין יבחינו כי עוסק פטור לא נכלל ברשימת הדוגמאות שצירפנו בפסקה הקודמת, ואכן, החל מספטמבר 2017, רשות המסים החליטה להעניק פטור גורף מניכוי מס במקור לעסקים חדשים המסווגים במע"מ כעוסק פטור (מלבד מקרים חריגים). חוץ מעוסקים פטורים עבורם הפטור מניכוי מס במקור הוא מובנה, כל עסק יכול להגיש בקשה לקבלת פטור מניכוי מס במקור, לרוב באמצעות רואה החשבון. 

כיצד ניתן לקבל פטור מניכוי מס במקור?

על מנת לקבל פטור או הפחתה של שיעור המס המנוכה יש לפנות לפקיד השומה במס הכנסה ולבקש בקשה לפטור ניכוי מס במקור. זה נכון למקרים בהם בעל העסק צופה מראש, עוד לפני הגשת הדוח השנתי, כי ינוכו לו סכומים גבוהים משיעור המס שהוא צפוי לשלם בשנת המס, והוא יכול לפנות למס הכנסה במטרה להפחית את שיעור המס המנוכה במקור,לקבל פטור גורף לכל הלקוחות או ספציפי עבור לקוח/קבוצת לקוחות מסויימת. 

כמה מס יש לנכות כאשר אין פטור ניכוי מס במקור?

מי שקובע את גובה אחוז ניכוי המס במקור עבור עסק מסוים הוא פקיד השומה המקושר אליו ברשות המיסים. למשל, אם יש לכם עסק ופקיד השומה קבע 30% ניכוי מס במקור עבורו, לקוח עסקי שירכוש ממני שירותים ומחוייב לנכות מס במקור, יצטרך להעביר 30% מהתשלום אלי ישירות למס הכנסה.

האם ניתן לעקוב אחר ניכוי מס במקור באמצעות מורנינג?

לעתים לקוחות (בעיקר לקוחות עסקיים), יבקשו ממך להציג פטור מניכוי מס במקור או אישור ניכוי מס במקור, כדי שהם יוכלו לשלם לך. במערכת של מורנינג ניתן להגדיר מראש מסמכים כמו אישור ניהול ספרים לעוסק פטור או פטור מניכוי מס במקור שיצורפו באופן אוטומטי לדרישת התשלום והחשבוניות המופקות במערכת ונשלחת במייל.