אם הגעתם לכאן, סביר להניח שיש לכם עוסק פטור חדש מהניילון או בחודשים הראשונים לחייו, או שאתם לקראת פתיחת עוסק פטור ואתם רוצים להבין האם וכמה דמי ביטוח לאומי תצטרכו לשלם. ובכן, נחתתם במקום הנכון, ואתם שואלים את השאלות הנכונות, מכיוון שעוסק פטור אמנם פטור ממע"מ, אבל יש חובות שחלות עליו בדיוק כמו על כל אזרח עובד בישראל, וביטוח לאומי הוא אחת החשובות שבהן.
האם עוסק פטור חייב לשלם דמי ביטוח לאומי?
במידה ואתם עומדים באחד משלושת הקריטריונים של ביטוח לאומי המגדירים עצמאיים לצורך ביטוח לאומי, התשובה הקצרה היא – כן.
להלן התנאים:
עליכם לעבוד במשלח יד כ-20 שעות בממוצע בשבוע.
ההכנסות שלכם ממשלח היד עולות על 50% מהשכר הממוצע
אתם עוסקים במשלח יד 12 שעות בשבוע, וההכנסה שלכם עולה על 15% מהשכר הממוצע.
כיצד מתבצעת פתיחת תיק עוסק פטור בביטוח לאומי?
תוכלו להירשם בסניף הביטוח הלאומי הקרוב למגוריכם או לבית העסק, או דרך אתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי. בגדול עליכם למלא טופס "דין וחשבון רב שנתי" ולהירשם כעובד עצמאי.
כיצד מחשבים את גובה דמי הביטוח הלאומי עבור עוסק פטור?
הטבלה הבאה מפרטת אחוז התשלום לביטוח לאומי עבור עובד עצמאי שמלאו לו 18 שנה ועדיין לא הגיע לגיל פרישה.
שיעור תשלום מופחת מחלק ההכנסה שעד 60% מהשכר הממוצע במשק (7,522 ש"ח) | שיעור תשלום מלאמחלק ההכנסה שמעל 60% מהשכר הממוצע במשק, ועד ההכנסה המרבית החייבת בדמי ביטוח (49,030 ש"ח) | |
דמי ביטוח לאומי | 2.87% | 12.83% |
דמי ביטוח בריאות | 3.1% | 5% |
סך הכל | 5.97% | 17.83% |
כמה ביטוח לאומי משלם שכיר שהוא גם עוסק פטור?
לא כל עצמאי שהוא גם שכיר הוא "עצמאי שעונה על ההגדרה" לפי ביטוח לאומי. במידה ואתם לא עונים על הקריטריונים שהצגנו למעלה, אתם לא עצמאים לצורכי ביטוח לאומי.
במידה וכן, הכנסתכם כשכירים תלקח בחשבון, והכנסתם כעצמאיים תחויב רק לאחר מכן, זאת מאחר ושכירים נהנים משיעור מופחת בדמי הביטוח הלאומי. כמובן, זה אומר שההכנסות מהעסק יחוייבו בשיעור המלא, כפי שניתן לראות בטבלה – 17.83%.
אילו הכנסות והוצאות נכללות בחישוב דמי הביטוח הלאומי לעוסק פטור?
כל ההכנסות מהעסק, וכל ההוצאות המוכרות, זאת אומרת, כל ההוצאות של העסק, שהצהרתם עליהן במסגרת הדוח השנתי.
מתי ואיך יש לדווח על הכנסות לביטוח לאומי?
גם הדיווח וגם התשלום מתבצעים מידי חודש, באמצעות פנקס שוברים שנשלח אליכם בדואר לאחר פתיחת העוסק, בהוראת קבע בכרטיס אשראי או בחשבון הבנק, או דרך אתר האינטרנט של ביטוח לאומי, שם גם תוכלו לראות את מועדי הדיווח. העצה שלנו היא תמיד להיעזר ברואה חשבון כדי להימנע מטעויות בחישוב.
האם עוסק פטור זכאי לדמי אבטלה?
בגדול, עצמאים ופרילנסרים לא זכאים לדמי אבטלה, למעט מספר נותני שירות מסוימים המפורטים בצו הביטוח הלאומי, או בתנאי ואתם מקבלי דמי אבטלה ופתחתם את העוסק לפני שניצלתם את כל ימי האבטלה שלכם, והעסק נסגר לאחר 24 חודשים.
לסיכום, ממש כמו כל חובה אחרת של עוסק פטור ועצמאיים בכלל, גם הביטוח הלאומי נקבע לפי ההכנסות שלכם, ועם מורנינג תוכלו לקבל תמונה ברורה של העסק שלכם בכל רגע נתון, ולנהל מעקב נוח וידידותי אחר הכנסות והוצאות, המשקף האם ומתי יש לעדכן את הדיווח לביטוח לאומי.