עוד כשהיינו ילדים, תמיד חיפשנו להיות מיוחדים. למצוא את הכישרון שנוכל לבלוט בו מהשאר או תכונה שנוכל לקבל בעזרתה תשומת לב.אותו דבר קורה היום עם העסק שלנו, שרוצה לבלוט בים המסרים ובתחרות עם המתחרים. אפשר לעשות זאת בעזרת בידול עסקי.
מציאת הבידול בעסק, היא היכולת להביא לעולם משהו אחר. אחר מהתחרות, אחר מהקונבנציות ואחר עבור הלקוח. השונות הזאת גורמת לאנשים לשים לב, להרגיש משהו ברור ומוגדר יותר, ולבסוף, כמו כל פעולה שקשורה לעסק, גם להביא לעלייה בפרמטרים עסקיים. מה למשל? תדירות רכישה, ביקורים חוזרים בחנות, לקוחות אוהדים והמלצות.
על בידול מוצרי, שירותי ותדמיתי
בידול עסקי נובע מחשיבה על מהות המוצר או השירות שלכם. כמו למשל, בידול עסקי באמצעות מחיר, בידול שמגיע מהצעת חבילות שירות, בידול שמגיע משיפור טכנולוגי או שיטת עבודה – כמו שאמרנו בסעיף הקודם, כל עוד זה בעל משמעות בעיניי הלקוח, ויכול להיות נושא רלוונטי לבידול. קחו למשל את טרה שמייצרת מוצרי חלב ללא חומרים משמרים. אבל בואו נהיה אמיתיים – בידול טכנולוגי או תהליכי עולה כסף, לא מתאפשר ביום אחד וגם לא תמיד קיים. חברות ענק שופכות מיליונים על חדשנות ולא תמיד מוצאות בידול אמיתי ומשמעותי, אז מי אנחנו שנתיימר לייצר כזה?
בידול גם יכול להיות שירותי – הגרסה הנגישה והקלה יותר לביצוע יכולה להתייחס לאינטרקציה שלכם עם הלקוחות.
בידול שירותי יכול לבוא לידי ביטוי בהצעת שעות פעילות וקבלת קהל ארוכות יותר, חבילות אקפרס, או יכולת להתאים פתרונות לצרכים ספציפיים לבעיות נישתיות שהלקוחות שלכם מציפים.
ולבסוף, מגיע הבידול התדמיתי. הוא מתייחס לפרסונה שהעסק שלכם משדר החוצה, ועוסק בסטייל שהוא משדר, בערכים הוא מייצג ובתפיסות שלו. כן, מותג עם אופי הוא דבר שאנשים מעריכים.
למצוא נקודות בידול בעסק
רובנו, הפרילנסרים והעסקים הקטנים, נמצאים בתוך המכל. נו, מכל המים של היומיום שלנו. זה שלא מאפשר לנו לצוף למעלה, להסתכל מסביב ולבדוק מי אנחנו ומה אנחנו. כשאנחנו נמצאים כל-כך בתוך העסק שלנו, קשה לנו לראות בעצמנו את האיכויות שמבדלות אותנו מהמתחרים.
תהליך בידול עסקי מתחיל בשאלה הפשוטה לכאורה: ״מהן החוזקות שלנו ביחס למתחרים?״. אל תיבהלו אם התשובה לא יוצאת לכם ישר ובביטחון, אנחנו כאן ממש בשביל זה 🙂
אז בגדול הסוד הוא לשאול: מה הלקוח האידיאלי שלנו היה רוצה לקבל? ולהבין מהן האפשרויות שלנו לספק לו את זה בדרך הטובה ביותר.
זה לא מגיע ברגע אחד, אנחנו צריכים להיות רגישים בשיחות מכירה או הצגה עצמית, לעבוד עם אסוציאציות, להרחיב לפעמים את הגדרת העיסוק שלנו כדי ליצור סיפור מעניין ולהציג ללקוחות פוטנציאלים מקודות שונות כדי להבין מה באמת עובד. כדאי להתחיל עם רשימה של דברים שאתם מצטיינים בהם – בלי לזלזל בכלום, כי נקודת בידול יכולה להימצא גם בפרטים הקטנים.
כדי לגרות את המחשבה, נסו לשאול:
- מה הלקוחות שלכם מעריכים באמת בשירות שלכם?
- למה הלקוחות הוותיקים שלכם ממשיכים איתכם?
- מה הדבר הכי נחמד שלקוח אמר על ניהול העסק שלכם?
ליצור בידול מהיום
אם אתם עדיין לא בטוחים ולא יודעים מאיפה להתחיל אבל חשוב לכם לקבל כמה כלים פרקטיים, נסו ליישם כמה מהשיטות האלה בעסק שלכם עוד היום:
שדרוג השירות – תאמינו או לא, מספיק שתהיו נחמדים יותר, נגישים יותר ורגישים יותר ללקוחות שלכם בכל אינטרקציה, והם יהנו מחוויה טובה יותר מאשר אצל המתחרים ובזכותה – יזכרו ויעריכו את העסק שלכם.
מיקוד בקהל היעד – פנו לקהל יעד ספציפי והתמקדו בדברים שמעניינים אותו. מיקוד בקהל יעד מאפשר לכם להתמקצע, מגלגל את השם שלכם בתעשייה ומקל על רכישת לקוחות חדשים בזכות הניסיון המצטבר.
פתרון בעיה אמיתית – מצאו את הבעיה שהלקוחות שלכם נתקלים בה ופתרו אותה באופן הטוב ביותר שהם יוכלו למצוא.
הצעות שקשה לסרב להן – כדאי להיות יצירתיים וגמישים בחבילות שאנחנו מציעים ולהוסיף להן ערך עד כדי כך שיהיה ללקוחות קשה לסרב להן.
מבט פנימה – עם כל הכבוד לטכניקות שהצענו (ואנחנו נותנים לטכניקות שלנו את כל הכבוד!), בתור הבעלים של העסק אנחנו צריכים להתחבר לסט האמונות המקצועיות העמוקות, להתחבר למה שמניע אותנו ומה שדחף אותנו מלכתחילה לפתוח את העסק, ומשם לשלוף את נקודות הבידול. תשוקה ומחויבות יכולות להית מילים ריקות, אבל כשיש בהם תוכן ותחושה אותנטית של שליחות, הן הופכות לאנרגיה חזקה שאנשים מזהים.
ואחרי שמוצאים?
אחרי שקיבלנו בסיס רעיוני ללמטרת בידול עסקי, מגיע השלב השיווקי. כתבו פסקה שמתארת בדיוק את עצמכם לאור הנקודות החדשות שמצאתם. העזרו במעצבים כדי לבטא את הבידול הזה בשפה גרפית ובעיקר, הפיצו את הבשורה שלכם – זה מה שגורם לכם לעשות דברים אחרת, זה הערך שהוא ייצר עבור הלקוחות וזה מה שהופך אתכם למיוחדים.