בין אם אתם מנכ"לים של תאגיד מצליח או שענים עצמאיים שעובדים בסלון, קשה להתעלם היום מאפשרויות השיווק הזמינות שמציע פייסבוק. מצד אחד זה נשמע הכי מפתה בעולם כי זה זמין ונוח וכולם (בערך) שם, ומצד שני זה עולם מסובך שדורש כסף ולא בטוח שיענה על הדרישות שלכם.

כל השינויים שפייסבוק עושה באופן קבוע והקורסים שמציעים פתרונות – לעיתים סותרים – מקשים את היכולת שלנו לעקוב ולהתמודד עם ניהול העמוד. גם העלייה בכמות המפרסמים, מול קהל היעד שנשאר פחות או יותר זהה בכמות, והגענו למסקנה – שקשה יותר לפרסם היום בפייסבוק. הרבה חושבים שהפתרון הוא קידום ממומן, אבל האמת שקידום ממומן לא עובד לכל עסק, ובמיוחד לעסקים קטנים מכמה סיבות:

  1. כשמדובר בדף עם מעט עוקבים ומעט פעילות, הקידום אולי יעלה את מספר הלייקים בדף, אבל לא את רמת המעורבות בו.
  2. קמפיינים קצרים מבוססי פוסטים למשל – למעט אם מדובר במבצע או באירוע, יביאו לפיק נקודתי בדף ולאחריו לירידה משמעותית.
  3. יש צורך בסכומים גדולים יחסית על מנת להגיע לקהל יעד הממוקד שטירגטנו.

אז מה עושים? קידום אורגני.

הדבר הראשון והכי חשוב שאתם צריכים לדעת הוא שאין "נכון" "לא נכון" או דברים שהפייסבוק אוהב פחות או אוהב יותר. אם זה עובד לכם- זה עובד! אם זה מביא תוצאות- תשמרו! לכו לקורסים, קראו מאמרים- אבל קחו מהכל (גם מהמאמר הזה) רק את מה שמתאים לכם ונראה לכם ונסו אותו. מצליח? מעולה. תמשיכו. לא מצליח? ותרו (אחרי ניסיון משמעותי כמובן) והמשיכו הלאה.

קבלו עשרה טיפים שימושיים לניהול ותפעול אורגני של הפייסבוק, שאם תתמידו בהם לאורך זמן תראו עלייה במעורבות ובחשיפה של הדף וגם שיפור בקידום הממומן במקביל.

1. הדף הראשי – כרטיס הביקור שלכם

תחשבו על זה שאתם מגיעים לפגישה. אתם תמיד נראים טוב, ומתוקתקים נכון? אז תחשבו על זה שכל מי שפוגש אתכם בפייסבוק רואה את הדף שלכם קודם וזו הפגישה הראשונה שלו אתכם. לאחריה הוא יחליט אם הוא רוצה להכיר אתכם. זה אומר שצריך תמונות טובות, פירוט שמספרבדיוק מה אתם עושים ומציעים, כתובת URL קצרה וקליטה, ואת כל פרטי ההתקשרות הרלוונטיים. אם לרושם ראשוני כשפוגשים אתכם יש בערך 30 שניות, בגלישה ברשת אדם ממוצע יציץ בדף הראשי, יכנס לאודות, יגלול בפוסטים ואם בתוך 10-20 שניות שום דבר לא תפס אותו, הוא ימשיך הלאה. אז תהיו ממוקדים, ברורים ותזכרו שזו ההזדמנות שלכם להשאיר רושם עסקי ומזמין 24/7.

2. למה, מי אתם בכלל?

תחשבו לכמה דפים נכנסתם ולא הצלחתם להבין במה מדובר. מה הם מציעים לי? מה היא מוכרת? מי עומד מאחורי המוצר? אל תתנו לאנשים לתהות את אותו הדבר לגביכם. איך פותרים את זה? עם פוסט הכרות! הצמידו לראש העמוד פוסט שמסביר מי אתם, מה אתם מציעים, איך אפשר ליצור אתכם קשר ותמונה מקצועית שלכם. תהיו מופתעים לראות כמה חברים יתחילו להגיב ולכמה חשיפה אותו פוסט יגיע. את הסיפור אגב אתם יכולים לשמור באודות תחת רובריקת 'סיפור' ולעדכן מדי פעם.

3. אותנטיות היא השיווק הנכון

 מה שרוב האנשים שוכחים הוא שהפייסבוק היא מדיה חברתית, שהדגש בה הוא על ה'חברתית'.
אל תנסו למכור, אל תשווקו. אל תדחפו מבצעים ופרטי התקשרות בכל פוסט אפשרי. תנסו לכתוב מהלב בדרך שהכי מאפיינת אתכם כעצמאיים שמובילים את העסק שלכם, ובדרך שהכי מתאים לכם ולו לדבר.
פתחו דף במחשב או קחו עט ונייר וכתבו את כל מה שיש לכם לומר ולהציג ולשווק על העסק שלכם. לאחר מכן סדרו את הפוסטים בצורה נוחה לקריאה – עם סימני פיסוק, תחביר נכון, ובלי שגיאות כמובן, והחליטו מה מהם יהיה פוסט שיווקי עם לינק לרכישה, מה יהיה פוסט קידום, מה יהיה פוסט אישי ובחרו תמונות. תראו על אילו פוסטים אתם מקבלים הכי הרבה תגובות ותבינו לבד מה עובד לכם הכי טוב. תרגמו את הידע למעשים ותיצרו פוסטים נוספים באותו קו.

4. מה אתם רוצים?

אז כבר אמרנו שלייקים זה נחמד אבל לא מספיק. מה כן? תגובות. תגובות אמיתיות ומפרגנות גם יקדמו את הפוסט וגם יביאו לכם לקוחות. איך משיגים אותן? קודם כל עם כתיבה מהלב, כי זה מה שבאמת גורם לאנשים להגיב.
כדי לעזור לאנשים להבין בדיוק מה אתם רוצים מהם, אתם צריכים להניע לפעולה: שאלו שאלות, בקשו חוות דעת, שתפו במקרה, ובדקו מה הם היו מגיבים. אם לא תהיו ברורים מה אתם רוצים- אנשים יתנו לכם לייק, במקרה הטוב…
שימו לב, שאלה ממוקדת אחת מספיקה. לבקש מהקורא הממוצע- לשתף, לעשות לייק, להגיב… אלה המון פעולות ובקשות והוא יאבד אתכם די מהר. התמקדו בתגובות או בשיתוף – מה שנראה לכם שיותר מתאים לפוסט (תיוג של חבר למשל – הוא פוסט שטוב לתגובה, וטיפ בעל ערך / מצחיק – טוב לשיתוף). במטרה לקדם עוד את הפוסט.

5. תמונה מקורית אחת שווה אלף מילים

יש משפטים שכולנו מכירים, כמו זה למשל, והם לא הומצאו סתם. תמונה אחת באמת שווה אלף מילים ואפילו יותר.
אז למה להשתמש בתמונה שכולם משתמשים? זה בדיוק מה שקורה כשאתם קונים מאותו מאגר או מורידים ממאגר חינמי כללי. אנחנו נתקלים בעשרות פוסטים שונים – עם אותה תמונה. מצב שגורם לחוסר בידול ומונע מחלק מהאנשים להתעמק בפוסט אחרי שזיהו את התמונה מפוסט אחר.
אז מה עושים? משקיעים! מצלמים ובכך משיגים מאגר לשימושכם האישי, וכשמורידים תמונה מאושרת לשימוש מסחרי כדאי לערוך אותה. בשורה התחתונה חשוב שתהיו מקוריים ותביעו את עצמכם בתמונות שמתאימות לפוסט ומעצימות אותו.

6. סרטון אחד שווה אלף תמונות

אין באמת יש משפט כזה אבל הכוונה די ברורה. לסרטונים יש חשיפה גדולה יותר ברשת באופן מוכח. לא חייבים סרטון מקצועי ערוך בתשלום. בסרטונים היום התוכן הוא מה שחשוב. אם אתם מעניינים ועוברים מסך – זה יעבוד. תחשבו על קונספט, תצלמו ותבדקו את עצמכם, תעשו ניסיונות. תראו לחברים ותוודאו שהסרטון עונה על אחת השאלות- האם תשתפו ותעבירו הלאה? והאם תחפשו סרטונים דומים לצפות בהם?

7. סטורי

זה המקום להתאמן בסרטונים. הסטורי הוא אחד הכלים הכי חשובים ואפקטיביים בקידום אורגני. ברגע שתגרמו לאנשים להתחבר אליכם, הם יתחברו למותג. תשתפו בגבולות שלכם ובזמנים שלכם באנקדוטות מתוך החיים, מאחורי הקלעים ואפילו מבצעים, ותראו איך אנשים מתחילים להגיב וגם מתחילים לעקוב.

8. זה לא מספיק שיש לך דף

 "יש לי דף אבל הוא לא פעיל" שווה ערך ללהכין פלאיירים, לעצב, לכתוב שיווקית ואז במקום לחלק בתיבות דואר ואז לזרוק לפח ולחכות שיתקשרו. אם הדף לא פעיל – הוא לא יקודם אורגנית, בפייסבוק ערים לדברים האלה. אם לא תפעילו את העמוד – אנשים לא יכירו אותו, וזה לא מספיק דף פעיל ברמת התוכן.
אם פנו אליכם בתגובה או שאלו שאלה בהודעה ולא הגבתם – זה ממש כמו להתעלם ממישהו ברחוב ששואל שאלה. ממש כך! אמנם מעבר למסך זה קל יותר, אבל לא יותר נעים לאלה ששאלו. לקוח שלא מקבל תשובה עובר ישר הלאה, בעיקר ברשתות חברתיות. היו פעילים בדף, הגיבו בדפים אחרים, השתתפו בדיונים בקבוצות והראו נוכחות בהתאם למקצוע שלכם כדי שיכירו אתכם וכדי לצבור נוכחות גדולה יותר ברשת.

9. ביסוס מטה תמיכה

העליתם פוסט שאתם רוצים שיגיבו אליו? בקשו מחברים לשתף ולהגיב. פייסבוק מקדם פוסטים עם תגובות ולא רק לייקים (בגלל זה פוסט הכרות מקודם כל כך) ולכן אם חברה תשתף או חבר יגיב, זה יגיע גם לחברים שלהם והתפוצה תגדל. זה לא אומר שאתם צריכים (או רוצים) את הלייק של אמא שלכם על כל פוסט שאתם מעלים, אבל אם יש נושא חשוב, בקשו בפרטי מאנשים להגיב שהוא יצבור תאוצה, לא בפוסט ובלי קשר לאלגוריתם, נטו בשביל הקידום.

10. העדכונים הכי חמים

מכירים את זה שההורים שואלים שאלות על הפייסבוק ואתם מגלגלים עיניים? ובמקביל- הילדים מדברים על אפליקציה חדשה ואתם מרגישים שהם מדברים סינית? אל תישארו מאחור. תקראו, תלמדו, תבדקו, תעדכנו את הדף תתעדכנו בפרטים חשובים ותובילו.

בהצלחה!

חן קרופניק
מנהלת משרד יחסי הציבור 'הבית להתפתחות'