היה היה פעם עסק ישראלי קטן ומשפחתי שהציע תכשיטים מיוחדים בעבודת יד. אחרי כמה שנות פעילות העסק הקטן הבין שהוא מוכן לעולם הגדול ורוצה להציע את שירותיו גם ללקוחות בין-לאומיים. כמו כל עסק רציני גם הם השיקו קמפיין בגוגל ובפייסבוק ואחרי כל ההכנות התחילו להגיע הלקוחות הראשונים מרחבי העולם. כבר בעסקה הראשונה בעלי העסק התחילו להתבלבל – איך מתנהלים כשהתשלום במטבע זר? לפי איזה שער מחייבים את הלקוח? איך מדווחים על תשלום במטבע זר? הם הלכו לאיבוד ונבהלו.

כמה ימים אחרי נגמר החודש הראשון של השיווק וכמו עסק קטן ומסודר גם הם רצו לצרף את ההוצאות שלהם בגוגל ובפייסבוק לדיווח החודשי שלהם. אבל הם קיבלו רק אימייל עם הסכום הסופי, ובלי חשבונית – מה עושים? ונניח והייתה שם חשבונית, הם תהו, צריך לדווח עליה אם היא לא מוכרת במע"מ?

הם לא העסק היחיד שנתקל בשאלות האלה- זה נושא שחוזר רבות בשאלות שאנו מקבלים ואפשר להבין למה. גייסנו את רואה החשבון ניב בכר ואת הניסיון שלנו כדי לעזור לכם להבין יותר טוב איך מתנהלים בעבודה עם גורמים מחו"ל, לבטל את סימני השאלה ולהקל עליכם את הפריצה לשוק העולמי.

הוצאות על כלים ומערכות מחו״ל

איך מדווחים על חשבונית מס שקיבלנו מגורם בחו"ל עבור שירות שניתן לעסק שלנו?
שתי מילים על מע״מ: כשלקוח משלם לנו, המחיר שהוא משלם כולל שני חלקים. התשלום על המוצר או השירות שהוא קיבל, ומס למדינה על הרכישה שהוא עשה. את המס הזה אנחנו גובים עבור המדינה, ולכן אנחנו צריכים להעביר לה את הכסף הזה כל חודשיים. למס הזה קוראים מס ערך מוסף או בקיצור- מע״מ. עם מע"מ אנחנו מתחשבנים אחת לתקופה (בדר"כ כל חודשיים) והסכום אותו נצטרך לשלם מחושב לפי המע"מ על ההכנסות באותה תקופה פחות המע״מ המוכר של ההוצאות. אפשר לזכור את זה גם  כתרגיל חשבון פשוט- מע״מ הכנסות – מע״מ מוכר הוצאות = מע״מ לתשלום.

אבל כשאנחנו עושים רכישות בחו״ל אנחנו לא משלמים מע״מ (כי יש להם מיסים משלהם שם בחו״ל). לכן חשבוניות מחו״ל לא מוכרות במע"מ, ולכן לא מזדכים עליהן באופן שוטף מול מע"מ.
אז למה בכל זאת חשוב לתעד, לשמור ולהגיש אותן? כי הן נכנסות כמו כל חשבונית לחשבון ההוצאות. מס הכנסה אנחנו משלמים על הרווח, לא על ההכנסות, ורווח מחושב כהכנסות פחות הוצאות (מוכרות).
זה אומר שאם ממש הרגע חזרתם מהדואר ואספתם את החבילה שהזמנתם לעסק והגיעה מאמזון או מעלי אקספרס- אל תשכחו לשמור את הקבלה על הקנייה הזאת. זה שאין שם מע״מ לא אומר שהרו״ח שלכם לא מחכה לה.

כמובן שאחת ההוצאות הנפוצות ביותר במטבע זר לעסקים היא על שיווק בגוגל ובפייסבוק. היות ואלה לא חברות ישראליות הדברים קצת מסתבכים.
קודם כל, לחברות האלה יש נטייה לשלוח במייל רק את הסכום שהוצא על הפרסום בלי חשבוניות, וזה לא יותר מדי עוזר לנו עם הבירוקרטיה הישראלית. אבל אל תדאגו – זה לא מסובך למצוא אותן. בדרך כלל אפשר להתחבר לחשבון האישי באתר הרלוונטי ולהוריד משם חשבונית (Invoice) – כך ניתן להוציא חשבונית בפייסבוק ואלה הצעדים הדרושים בגוגל.

אבל יש עוד המון חברות בחו״ל עם כלים דיגיטליים מוצלחים כמו canva, toggl, asana, monday. מה עושים איתן? אם יש לכם מזל, לפעמים באימייל שמגיע מחברות בחו"ל מופיעה המילה Invoice ואחריה מספר סידורי. במקרים כאלה, האימייל כולל כבר את המספר הסידורי של חשבונית המס ולכן הוא מספיק בפני עצמו. חשוב להיות עירניים כי לפעמים מגיעות לאימייל הודעות עם ריכוז של ההעברות שבוצעו לאתר, אבל אלה הן לא חשבוניות מס אלא הודעות סיכום תקופתיות עם סכומים בלבד.

אם אין מספר סידורי ליד המילה Invoice (כמו שקורה לרוב) כנראה שזאת לא חשבונית המס. במקרים כאלה אי אפשר להגיש את המסמך, אז תצטרכו לבדוק אם אפשר להוציא את החשבוניות ידנית או שצריך לפנות לשירות הלקוחות לבקש כל חודש קבלה מסודרת.
למען הסדר הטוב והשקט הנפשי, אנחנו ממליצים בחום בסוף השנה להוציא סיכום שנתי אצל המערכות שאתם משתמשים בהן בחו״ל ולהעביר אותו לרו"ח כדי לוודא שכל ההוצאות הוזנו ושלא פספסתם הוצאות.

 בשורה התחתונה:
אפשר להוציא חשבונית מגוגל ומפייסבוק דרך הממשקים שלהן.
ייתכן ובאימייל מחברות בחו"ל מופיעה המילה Invoice ואחריה מספר סידורי ואז אפשר להסתפק באימייל.
מומלץ בסוף השנה להוציא את כל החשבוניות באתר ולהעבירן במסודר לרו"ח.
חשבוניות שהופקו עבור העסק על הוצאות בחו"ל אינן מוכרות במע"מ אך הן חלק מחישוב ההוצאות של העסק בדוח השנתי.
בסופו של דבר נכון שבגלל הווירוס המשתולל בעולם אנחנו לא יכולים לטוס לחו"ל, אבל אנחנו בהחלט יכולים לקיים מסחר עם מדינות אחרות ולהיות בראש שקט שלפחות מבחינה חשבונאית זה ממש לא נורא כמו שזה נשמע.

הכנסות במטבע זר

הדבר הראשון והחשוב ביותר שצריך לדעת הוא שאת המסמכים יש להפיק בש"ח ולא במט"ח.
נשאלת השאלה – לפי איזה שער מחשבים את ההמרה, לפי השער שהיה במעמד הנפקת הקבלה/החשבונית או לפי השער בעת הדיווח? התשובה הקצרה: שער החליפין הוא השער שהיה ביום שבו נכנס הסכום לחשבון הבנק שלכם. אם אתם מחפשים מחשבון שיגיד לכם מה השער כרגע, דאגנו לכם.
אבל רגע, לא סיימנו. למרות ההנחייה הברורה לגבי השער, יש איזה סיפור חשבונאי שקשור בהפרשי שערים, ובשבילו ממש חשוב לקבל ייעוץ מרו״ח.
אם אין לכם כוח לחישובים ובירורים, אתם תמיד יכולים להפיק את החשבוניות שלכם ב-morning. בוחרים את סוג המטבע, מציינים המחיר במט״ח, והחישוב כבר יקרה מעצמו לפי השער היציג של תאריך החשבונית. כלומר אם תגדירו שתאריך החשבונית היא בראשון לחודש, השער יחושב לפי השער בראשון לחודש. אם תשנו את תאריך המסמך לתאריך אחר, השער ישתנה בהתאם. את החשבוניות תוכלו כמובן גם להפיק באנגלית, ואם מעניין אתכם לשמוע עוד אז הכנו מדריך מפורט כאן.

* זה גם זמן טוב להזכיר לכם את הכתבה שלנו לבחור את הפלטפורמה הנכונה לחנות האונליין שלכם.

 בשורה התחתונה:
המסמכים צריכים להיות בש"ח.
ניתן להזין את הסכום ששולם במטבע חוץ ב-morning, והיא תמיר אוטומטית לפי השער היציג לפי תאריך המסמך.
כעיקרון, שער ההמרה הוא השער ביום בו נכנס התשלום, אבל חשוב להתייעץ עם רו״ח לגבי הפרשי שערים.

נכתב בשיתוף עם:
שושי חשבונאות וייעוץ
ניב בכר רואה חשבון – בעל תואר בחשבונאות וכלכלה, מומחה במיסוי ישראלי והשבחת עסקים.
המשרד הוקם בשנת 2007, עוסק בכל מגוון השירותים הפיננסים לעצמאיים וחברות.
הוסיפו אותנו בפייסבוק לקבלת עדכונים שוטפים:
https://www.facebook.com/shoshiaccountant/