המעבר המואץ של עסקים לדיגיטל בתקופה האחרונה מחדד שאלה ישנה שמעסיקה לא מעט מבעלי העסקים: האם כדאי להשקיע בקידום אורגני של העסק ולשפר את הנראות הטבעית של עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש, או לבחור דווקא בערוץ הקידום הממומן, ולהציג מודעות במנוע החיפוש עבור שאילתות רלוונטיות של גולשים?

התשובה לכך היא כמובן מורכבת, ותלויה בלא מעט גורמים הקשורים בעסק עצמו וגורמים סביבתיים אחרים. במאמר הזה ננסה לסקור כל אחת משיטות הפעולה ולהציג את היתרונות והחסרונות שלה.

קידום אורגני – יתרונות עיקריים

תהליך קידום אתרים בגוגל, בדגש על קידום אורגני, הוא תהליך איטי ומבוקר שבאמצעותו מנסים לשפר את הנראות, המיקומים והדירוגים של עמודי האתר השונים בצורה טבעית לכאורה, בדפי תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש המובילים. לתהליך קידום אורגני שמבוצע בצורה נכונה ישנם כמה וכמה יתרונות שהופכות אותו לתהליך המועדף על עסקים רבים:
ראשית, תהליך קידום אורגני משפר את הסמכות של בית העסק ברשת. כאשר גולשים נתקלים בתוצאת חיפוש טבעית, ולא ממומנת המפנה לבית עסק, הם נוטים יותר לסמוך עליה מאשר על תוצאה המוצגת להם כפרסומת. הסיבה לכך היא, שמנוע החיפוש נתפס בעיני הגולשים כגורם אובייקטיבי, אשר מציג תוצאות על פי קריטריונים קשוחים למדי.
יתרון נוסף של תהליך קידום אורגני הוא הזרמה של טראפיק איכותי יותר לאתר. גולשים המגיעים לאתר מתוצאות אורגניות הם גולשים בעלי רמת בשלות גבוהה יותר לבצע התקשרות עם בית העסק, או לבצע רכישה. זאת בזמן שהקלקה על פרסום ממומן בתוצאות החיפוש מתבצעת לעיתים רק כדי לבדוק את השוק ולהבין מהו רף המחירים הנהוג בנישה.
תהליך קידום אורגני הוא תהליך שמזרים תנועה חינמית לאתר העסק. אמנם להשקעה בתהליך עצמו יש עלויות, אולם כל כניסה עתידית של גולש לאתר אינה מותנה בתשלום ייעודי. בתצורת עבודה כזו, האפשרויות בלתי מוגבלות.
כמו כן, בתהליך קידום אורגני ניתן ליהנות מן הפירות של עבודת ההתאמה של האתר למנוע חיפוש אחד, גם במנועי חיפוש אחרים. כמו כן, פעילות קידום אורגני היא פעילות הוליסטית: קידום האתר על ביטוי אחד יכולה להניב תוצאות בביטוי משנה רבים, כך שבפועל תוכלו ליהנות מתנועה המגיעה גם משאילתות חיפוש דומות.
תהליך קידום אורגני יכול בנוסף גם לסייע למקדם האתר לייצר נכס דיגיטלי מניב, שהוא יוכל למכור, להשכיר או לחלץ ממנו לידים איכותיים לבעלי מקצוע בנישה שבה עוסק האתר.

קידום אורגני – חסרונות עיקריים

לבחירה בתהליך קידום אורגני יש גם לא מעט חסרונות. חשוב יהיה להבין שהשקעה בתהליך קידום אורגני היא איננה השקעה בטוחה שמחזירה את עצמה במאה אחוז מן המקרים. תהליך קידום אורגני הוא תהליך שכפוף לשינויים ועדכונים באלגוריתם החיפוש של מנועי החיפוש המובילים.
כמו כן, תהליך קידום אורגני הוא תהליך מורכב וסבוך ובתחומים תחרותיים במיוחד, נדרשת הובלה של מקדם אתרים מנוסה שבקיא בתהליך הקידום ויודע כיצד למקד את המשאבים בהתאם.
בנוסף, קידום אתרים אורגני הוא תהליך ממושך, שלוקח לא מעט זמן. בתחומים תחרותיים במיוחד, יכולות לעבור שנים עד להשגת תוצאות משמעותיות – וזמן הוא משאב שלא תמיד זמין לכל העסקים.

קידום ממומן – יתרונות עיקריים

פרסום ממומן בגוגל הוא שיטת פעולה שבה בוחרים לא מעט עסקים. לשיטת הפעולה הזאת יש יתרונות רבים. ראשית, היא מתאימה למי שמקים עסק חדש, ומעוניין לקבל תמונת מצב של מרחב החיפושים המבוצע במנוע החיפוש. היא מתאימה במיוחד גם לעסקים שלהם אין מרווח הנשימה הדרוש עד להגעת לקוחות בצורה טבעית. קידום ממומן הוא שיטת פעולה שקל הרבה יותר למדוד בראיית עלות תועלת, ובפרט, קל באמצעותה לחשב מהי העלות של לקוח משלם, ובעקבותיה לדעת כיצד לתמחר את השירותים המסופקים לו.
בתהליך קידום ממומן, תוכלו להיות עם יד על הדופק ולווסת את התנועה לאתר בהתאם לקיבולת של העסק לספק שירות לקהל הלקוחות. תוכלו לקבוע שבשבתות וחגים אתם לא מעוניינים להזרים תנועת גולשים לאתר, ואילו בתקופות מסוימות אתם דווקא מעוניינים להגביר את זרם הגולשים.
תהליך קידום ממומן הוא תהליך שקל ופשוט באופן יחסי לבצע, ולא נדרש ידע טכנולוגי ייחודי או היכרות עם תחום קידום האתרים על מנת להצליח ולייצר באמצעותו לידים לעסק.
כמו כן, היתרון החשוב ביותר של תהליך קידום ממומן הוא המיידיות של התהליך. מרגע הגדרת קמפיין ומודעות פרסום, זה עניין של דקות ספורות עד שתוכלו לראות תנועה של גולשים שתגיע אליכם לאתר.

קידום ממומן – חסרונות עיקריים

לבחירה בתהליך קידום ממומן יש גם כמובן חסרונות. ראשית, גולשים המגיעים לאתר בעקבות הקלקה על מודעת פרסום ממומן הינם גולשים ברמת בשלות נמוכה יותר לבצע עסקאות. אלו גולשים שנוטים לסמוך פחות על בית העסק המפרסם ולכן גם שיעור העסקאות הנסגרות אל מול גולשים כאלו הוא קטן יותר ביחס לתהליך קידום אורגני.
שנית, תופעת ההקלקות המזויפות, ההקלקות של מתחרים או סקרנים היא נפוצה למדי, בטח ובטח בנישות המועדות לפורענות במקרה הזה. חשוב יהיה להבין שעל אף שמנועי החיפוש מנסים להילחם בתופעה הזאת, היא עדיין מתרחשת בהיקפים גדולים, ואת המחיר משלם, כמובן, בית העסק שעושה שימוש בשירותי הפרסום.
חיסרון נוסף של תהליך קידום ממומן הוא העובדה שהוא לא מסייע לבית העסק לייצר נכס דיגיטלי, ולמעשה, מרגע סיום הקמפיין, תנועת הגולשים לאתר נפסקת.
עוד חיסרון שחשוב יהיה לקחת בחשבון בהקשר של קידום ממומן הוא העובדה שפרסום במנוע חיפוש אחד לא יכול לייצר לידים המגיעים ממנוע חיפוש אחר, ותנועת הגולשים מוגבלת לביטויים הספיציפיים שבחר מנהל הקמפיין מבעוד מועד.
כמו כן, בטווח הארוך, קידום ממומן נחשב לאופציה יקרה יותר מאשר השקעה בתהליך קידום אורגני.

לסיכום

אם לעסק שלכם יש מרווח נשימה, והוא מסוגל לספוג מספר חודשים ללא הכנסה או לחלופין להשקיע במקביל גם בפרסום, בחירה בתהליך של קידום אורגני תוכל לייצר לבית העסק טראפיק איכותי ויציב, ולהשביח את הערך של הנכסים הדיגיטליים של העסק לאורך זמן.
אם לעומת זאת מדובר בעסק חדש, או עסק שמעוניין לבחון מוצר או שירות חדש לפני השקתו, קידום ממומן הוא תהליך שיוכל לסייע לעסק לקבל תנועה מיידית של גולשים, בלי הצורך להשקיע בתהליך מורכב כמו קידום אורגני, שמצריך לא מעט ידע, ניסיון והבנה טכנולוגית.

על הכותב:
דניאל זריהן, מקדם אתרים משנת 2009 ובעל בלוג קידום אתרים מהמוכרים בארץ