בעלי עסקים רבים ועצמאים מכירים את חוסר הנעימות והרגשת התסכול וחוסר האונים, כאשר ניתן שירות ו/או מוצר ללקוח, והלקוח מסרב לשלם.
במקרים אלו בו לקוח לא משלם, חשוב לדעת שיש מה לעשות וכיצד לגרום ללקוח לשלם את החוב.
עו״ד ניר אביבי סיפר לנו על האפשרויות העומדות בפני בעל עסק כאשר לקוח לא משלם וכל ניסיונות ההדברות עם הלקוח לא עזרו:
התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים
הצעד הראשון שחשוב לבצע לאחר שכבר ביקשתם, תזכרתם, הסברתם וסוננתם, הוא שליחת מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים. רצוי שאת המכתב יכתוב עורך דין שבקיא בתחום ומתמחה במשפט האזרחי-מסחרי, אבל אם לא, לפחות נסו לסגנן אותו בשפה משפטית.
מכתב התראה לפני תביעה, מטרתו להודיע ללקוח שלא משלם שבמידה והחוב לא ישולם עד לתאריך מסוים, תוגש תביעה בבית המשפט נגד אותו לקוח, בהתאם לסמכות העניינית של בית המשפט, לגובה החוב ולתכונות המקרה.
מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים בחלק מהמקרים מסיים את העניין, כאשר הלקוח מבין שבעל העסק לא מתכוון לוותר לו על החוב, ובמידה והלקוח לא ישלם את החוב, בעל העסק יתבע אותו גם בגין החוב, וגם בגין הוצאות נלוות, שכר טרחת עורך ועוד. לכן פעמים רבות שליחת מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים מעורך דין, יכול לעשות את העבודה ולסיים את העניין עבור בעל העסק.
למכתב התראה שנשלח אל הלקוח יש יתרון נוסף, והוא לשמש כראיה בבית המשפט לכך שבעל העסק עשה ניסיון כנה ואמיתי לגבות את החוב מהלקוח ללא הגשת תביעה לבית משפט, שכן בית המשפט שם דגש על עניין תום הלב בהגשת תביעה משפטית ולניסיונות שעשו בעלי הדין ובמיוחד התובע למצות את הסכסוך מחוץ לכתליו של בית המשפט.
הגשת תביעה בבית משפט נגד הלקוח
לאחר שנשלח מכתב ההתראה מעורך הדין ללקוח, ובמידה והלקוח ו/או עורך דינו דוחים את הטענות או מתעלמים מהמכתב שנשלח אליהם, השלב הבא הוא הגשת תביעה משפטית נגד הלקוח.
תביעה כספית נגד הלקוח תוכל להיות מוגשת למספר ערכאות עיקריות, בהתאם למאפיינים שונים בתביעה, כמו הסכום אותו אתם תובעים.
קצת על האפשרויות שלכם:
- בית משפט לתביעות קטנות – לבית משפט לתביעות קטנות ניתן להגיש תביעה כספית עד לסכום של 34,000 ₪ (נכון למועד כתיבת שורות אלו). חשוב לציין מספר דברים לעניין בית המשפט לתביעות קטנות. האחד הוא שחברה בע"מ איננה יכולה לתבוע לקוח בבית משפט לתביעות קטנות שכן ההליך מיועד לאנשים פרטיים. עוסק מורשה כן יכול לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות. כמו כן לבית המשפט לתביעות קטנות אין אפשרות לייצוג של עורך דין את בעל הדין. לכן אם בעל הדין רוצה שעורך דין יטפל בתביעה וייצג אותו בדיונים וכו', לא ניתן להגיש את התביעה בתביעות קטנות. מעבר לכך, מדובר בהליך פשוט, נוח ומהיר יחסית ולכן אם ניתן, רצוי להגיש את התביעה בבית משפט זה.
- בית משפט השלום – לבית משפט השלום מגישים תביעות כספיות עד לסכום של 2,500,000 ₪. כך שאם ישנו לקוח שחייב לבעל עסק סכום של עד 2,500,000, ניתן להגיש את התביעה בבית משפט השלום. חשוב לציין שבמידה והסכום שחייב הלקוח עומד על סך שפחות מ-75,000 ₪, יש להגיש לבית משפט השלום תביעה בסדר דין מהיר, אשר היא תביעה עם מאפיינים שונים מתביעה רגילה. להגשת תביעה בבית משפט השלום יש לשכור את שירותיו של עורך דין שבקיא בתחום שכן מדובר בהליך משפטי לכל דבר ועל כן רצוי עורך הדין יעסוק בתחום הליטיגציה והייצוג בבתי משפט.
- תביעה בסדר דין מקוצר – כאשר לבעל העסק יש כרטסת, הזמנות עבודה חתומות ע"י הלקוח וחשבוניות וקבלות,ניתן להגיש תביעה בסדר דין מקוצר לבית המשפט נגד הלקוח. תביעה בסדר דין מקוצר הינה תביעה שהנתבע אינו יכול להגיש כתב הגנה ללא קבלת רשות מבית המשפט ומיועדת למצבים שבו החוב הוא קצוב וקל להוכחה (לדוגמא ללא צורך בחוות דעת לשיערוך החוב). לכן אפשרות זו היא דרך המלך לבעלי עסקים אשר יש להם את כל האסמכתאות הדרושות להגשת תביעה זו.
- פתיחת תיק בהוצאה לפועל כנגד הלקוח – כאשר לבעל העסק יש שיק ביטחון ו/או ערבות ו/או שטר חוב של הלקוח ניתן לממש אותו בהוצאה לפועל ולפתוח תיק נגד הלקוח. במקרה זה השיק או שטר החוב הם למעשה כמו פסק דין, וניתן לפתוח את התיק ולבצע פעולות גבייה נגד הלקוח. הליך זה אידאלי כאשר יש לבעל העסק אחד מהפריטים המצויים לעיל.
בכל הערכאות, פרט להגשת תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, מומלץ לקבל את שירותיו של עורך דין שמתמחה בתחום.
לסיכום, לבעלי עסקים יש אפשרויות רבות כאשר מדובר על לקוח שלא משלם. כמובן שכל הליך מתאים לסוג אחר של לקוח וחובות, ויש לשקול הרבה פעמים עלות מול תועלת, לדוגמא, אם לקוח חייב 500 ₪ לעסק, לא בטוח שביצוע אחת מהפעולות שמפורטות במאמר זה משתלמות לבעל העסק. אך במידה והלקוח חייב סכומים של אלפי ₪ ומעלה, אז רוב הסיכויים שיש מה לעשות נגד הלקוח שלא משלם וניתן לגבות את החוב בדרך מסויימת.
יש לזכור שבסופו של דבר רוב הלקוחות משלמים וכמובן שמומלץ להתחשב בלקוחות ולהעמיד להם תנאי תשלום נוחים וגמישים ככל שניתן (מבלי לפגוע בתזרים העסק), ועדיין, חשוב מאוד לשמור על האינטרסים של העסק ולוודא שלקוחות שצורכים שירותים ו/או מוצרים מעסק יעמדו בהתחייבויותיהם.
נכתב בשיתוף עם:
עורך דין ניר אביבי הינו עורך דין שמתמחה במשפט אזרחי, משפט מסחרי, דיני מקרקעין ותביעות בבתי משפט כגון: תביעה לפינוי מושכר, תביעה לפירוק שיתוף, תביעה לצו עשה ועוד.