הצלחה עסקית מבוססת על מדדי הצלחה, יעדי ביצוע ואסטרטגיה. אך לכל עסק יש מדדים אחרים, יעדים אחרים ואסטרטגיה שונה- ולכן ההצלחה שלהם היא אחרת ולא ברת השוואה. בסוף השנה חשוב לשבת עם כל הנתונים ולבדוק את מדדי ההצלחה לעומת אלה שהגדרתם בתחילת השנה, ולהגדיר חדשים לקראת השנה החדשה ובעיקר לענות על השאלה – האם העסק שלכם מצליח?
מהי הצלחה עסקית ואיך מודדים אותה?
הצלחה היא לא פעולה אחת ויחידה אלא מספר פעולות ועשייה עקבית לעבר מטרה שהוגדרה מראש. הצלחה יכולה להיווצר בכל פעולה ופעולה ובחיבור של כל הפעולות יחדיו. אך ישנם שני תנאים בסיסיים והם – שתהיה מטרה עסקית משמעותית מוגדרת ושהפעולות לקראתה תהיינה עקביות ומתמשכות.
ההצלחה היא לא רק הפעולה העסקית עצמה אלא גם ההרגשה והתחושה שהיא מייצרת סביבה- של יעוד ומשמעות, דבר הגורם להמשיך ולרצות להצליח. בין אם זה להוכיח לעצמכם או לאחרים את החזון העסקי שלכם, להראות לעובדים שלכם שעבודה קשה משתלמת או הסיבה העסקית העיקרית והיא – הגדלת רווחים – ההצלחה חשובה לכולם.
השלב הראשון בהגדרה של הצלחה עסקית היא להגדיר מטרה ותכלית- מה המטרה העסקית שלכם בתור בעלי העסק לחודש הקרוב, לרבעון הקרוב ולשנה הקרובה. כך ניתן לבדוק אם עומדים בה ולבחון מדוע לא עמדתם בה ולשפר את הפעולות או מדוע כן עמדתם בה ולהעתיק את הפעולות המוצלחות הלאה.
בכדי לבחון הצלחה יש להשתמש במדדי ביצועים מדידים. המדד הוא בעצם מספר שמייצג רמות שונות של מאפיין מסוים בכדי שיהיה ניתן להשוות בין הרמות השונות של המאפיין. ברגע שמגדירים את המטרה – למשל הגדלת רווחים, ואת המדדים לבחינת עלויות מכירה, עלויות גיוס לקוח, רווחים ממכירות, ניתן להשוות את המדדים ולראות עלות מול תועלת איפה הכי משתלם להשקיע ואיפה צריך לשפר ביצועים. את היעילות והאפקטיביות של כל מדד יש לבדוק כאמור, חודשית רבעונית ושנתית אל מול היעדים שנקבעו בתוכנית העבודה לאותה שנה ובהשוואה לשנה הקודמת.
ועכשיו למבחן האמיתי- השאלות שיעזרו לבדוק אם העסק שלכם רווחי ולהמשיך להרוויח:
- כמה לקוחות חדשים תכננתם לגייס השנה? וכמה לקוחות חדשים גייסתם בפועל?
- כמה לקוחות נטשו אתכם? מה הן הסיבות? האם היתה לכך השפעה כלכלית על העסק?
- מה סך ההכנסה שתוכננה לשנה זו? האם ההכנסה השנתית תואמת את ההכנסה מתוכננת? במידה ולא ממה נובע ההבדל?
- כמה מוצרים תכננתם למכור? האם עמדתם בכמות המכירות? אם כן מה הם הצעדים שעזרו לכם, ואם לא- מדוע לא?
- האם היו לכם עלויות שיווק גבוהות? יותר גבוהות מהמתוכנן? האם הן החזירו את ההוצאה וההשקעה שלהן?
לכל השאלות והנתונים האלו ערכו טבלה מסודרת – בצורה שהכי נוחה לכם (אקסל, וורד…) ופעלו לפי הדרך הבאה:
השוו את הנתונים בין חודש וחודש שבא אחריו ובין אותו חודש בשנים שונות. בחודשים שהיתה עליה בנתונים ושיפור – סמנו את הפעולות שביצעתם שסייעו בכך.
עבודה עם דוחות כספיים יאפשרו לכם לקבל תמונת מצב כולל תזרים מזומנים ודוח רווח והפסד בסיסי. מעקב צמוד ועקביות הם אלה שיעזרו לעסק שלכם להצליח.
על הכותבת:
היבא חלבי, יועצת לניהול ואסטרטגיה, WEWIN – ייעוץ ניהולי לעסקים וארגונים