אפשר לקרוא לזה בקו"ם לעסק עצמאי , אפשר לקרוא לזה טופס טיולים של הפרילנסרים בישראל ואפשר לקרוא את המאמר הזה ולדעת מה לעשות כדי לפתוח עסק חדש בישראל. בינינו, זה לא כל כך מסובך או קשה.ֿ

בפתיחת עסק עצמאי אפשר כמובן להיעזר ברואה חשבון או יועץ מס, המחוברים באמצעות המערכות הקסומות שלהם ישירות למס הכנסה, ביטוח לאומי ומע״מ, כך שלא צריך לעשות שום דבר חוץ מלתת להם הרשאה לייצג אתכם.

טיפ! רגע לפני שאתם ממלאים ושולחים דוחות- שמרו עותק לעצמכם, עדיף בתיקייה מסודרת.

שלב א' בפתיחת עסק עצמאי: בירוקרטיה

עוסק מורשה או עוסק פטור? זאת השאלה.

וכדי לענות עליה צריך לדעת מה ההבדל ביניהם, אז לפני שאתם מבקשים לבצע פתיחת עוסק פטור, אתם צריכים להעריך מה צפי ההכנסות השנתיות עבור העסק שלכם, ובנוסף לוודא שהוא לא נכנס תחת רשימת המקצועות המחייבים פתיחת עוסק מורשה, כלומר כל מי שלא יכול להיות עוסק פטור

לעוסק פטור יש תקרת הכנסה של 120 אלף ש"ח בשנה (נכון לשנת 2024), כך שאם אתם לא צופים שהעסק יעבור את הסכום הזה, עוסק פטור הוא הפתרון עבורכם. עוסק פטור נקרא כך מכיוון שהוא פטור ממע"מ, בעוד עוסק מורשה מחויב לגבות מע"מ מלקוחותיו, אז קחו בחשבון שאם פתחתם עוסק מורשה, תצטרכו להוסיף עוד 17% מע"מ לכל עסקה, ולהגיש דוח למע"מ אחת לחודשיים. אם יש לכם תוכניות גדולות יותר לעסק שלכם מהתקרה הנקובה בחוק, כדאי שתרשמו מעכשיו כעוסק מורשה. 

פתיחת עסק חדש במע"מ

התחנה הראשונה שלכם תהיה בסניף מס ערך מוסף. אם את לא בטוחים לאיזה סניף אתם שייכים, אפשר ליצור איתם קשר ולבדוק לפני שיוצאים מהבית. כדי להיות בטוחים שאתם הולכים לסניף הנכון, שווה ליצור איתם קשר. שם, גם תקבלו את ההחלטה הראשונה לגבי סוג העסק שלכם: עסק פטור או עוסק מורשה.

מילה על ההבדל ביניהם: עוסקים פטורים לא מוסיפים לעסקאות שלהם מע"מ, בעוד שעוסקים מורשים מוסיפים. כלומר, עוסקים מורשים מחייבים את הלקוח במע"מ ומצד שני גם משלמים אותו בכל תקופת דיווח.

עם מה צריך להגיע לפתיחת העסק במע"מ?

  • תעודת זהות
  • אישור על ניהול חשבון בנק – צילום של צ'ק מהחשבון יספיק
  • העתק חוזה שכירות – במידה ותעבדו מהבית
  • טופס 821 (טופס בקשה לפתיחת תיק מע"מ) – אפשר למלא מראש, אבל לא חובה

טיפ! אל התחנה השנייה והשלישית אפשר להמשיך בצורה דיגיטלית ופשוט לשלוח את הטפסים במייל או בפקס (כן, עוד המכשיר הזה עדיין קיים).

פתיחת עסק מס הכנסה

התחנה השנייה שלכם בפתיחת עסק חדש היא סניף מס הכנסה. הפעם, אפשר להגיע לכל סניף של מס הכנסה. אם זה לא הסניף שאליו אתם משתייכים הם יעבירו את הטפסים שלכם בדואר הפנימי שלהם. וואלה, שווה.

מס הכנסה, כשמו כן הוא, גובה מס על הכנסות, ובניגוד לשכירים, עצמאים צריכים לשלם את מס ההכנסה בעצמם. אבל מס הכנסה לא רוצה לחכות עד סוף השנה כדי לקבל את המס, ולכן אתם נדרשים לנחש כמה תרוויחו. התשלום נגבה בצורת מקדמות וכמובן בחישוב סוף שנה, הידוע בשמו הדו"ח השנתי.

בתחילת השנה תקבלו מכתב שמפרט את המקדמות שעליכם לשלם לאורך השנה. תקופות הדיווח הן לרוב אחת לחודשיים אבל לעסקים מסוימים תקופת הדיווח היא חודשית.

לאורך תקופות הדיווח, הסכום שתשלמו מוערך לפי גובה ההכנסות המשוער. חשוב לזכור שהמקדמות הן רק הערכה, כלומר, סכום המס שתשלמו בסופו של דבר יכול להשתנות בהתאם לרווחים של העסק בפועל. הזיכוי או התשלום הנוסף, ייעשה אחרי הגשת הדו"ח השנתי שישקלל את סך ההכנסות וההוצאות שלכם.

עם מה צריך להגיע לפתיחת עסק במס הכנסה?

  • צילום תעודת זהות.
  • טופס ממע"מ על פתיחת העסק.
  • טופס 5329 – את הטופס תקבלו במשרד עצמו ולא חובה למלא מראש. עדיף להיעזר בפקיד השומה כדי להימנע מטעויות.

פתיחת עסק עצמאי בביטוח לאומי

את המסע הפורמלי תסיימו בביטוח לאומי. לעומת המשרדים האחרים, ביטוח לאומי יחשיב אתכם כעצמאים רק אם אתם עומדים לפחות באחד מהסטנדרטים הבאים:
20 שעות עבודה בשבוע לפחות
הכנסה חודשית שעולה על 50% מהשכר הממוצע
12 שעות עבודה בשבוע והכנסה שעולה על 15% מהשכר הממוצע. השכר הממוצע אגב, הוא 12,205 ש"ח נכון ל-2022.
מי שלא עומד בקריטריונים האלה ייחשב כמי שיש לו הכנסה שאינה מעבודה, וההסבר לסטטוס שלו נמצא כאן 

עם מה צריך להגיע לפתיחת עסק בביטוח לאומי?

במידה שסיימתם את הביקורים במשרדים האלו, אתם רשמית עצמאים, אז מזל טוב וזה!

עכשיו רק נותר לזכור כמה דברים להמשך:

פנסיה לעצמאים

החל משנת 2017, עצמאים צריכים להפריש סכום מסוים לחיסכון פנסיוני. גובה ההפקדה המינימלי נקבע לפי גובה ההכנסה השנתית, ואת הקרן אפשר לבחור משלל האופציות הקיימות. את הכספים תוכלו למשוך ברגע שתגיעו לגיל הפרישה או אם תרצו לסגור את העסק. 

מה חשוב לזכור?

  • אחד הדברים המשתנים בין חברה לחברה הוא גובה דמי הניהול והתשואות הממוצעות. את התשואות ודמי הניהול אפשר להשוות באתרים שונים שמיועדים לכך, למשל פנסיה נט של רשות שוק ההון.
  • לבחור במסלול השקעה שתואם את רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת.
  • מעבר למינימום הנדרש, תוכלו להפקיד סכומים נוספים לכלי הפנסיוני שתבחרו. עד תקרה מסוימת, ההפקדות האלה יחשבו לכם כהוצאה מוכרת.
  • לא בטוחים אם כבר יש לכם תכנית פנסיה קיימת? אין בעיה לבדוק את זה באתר הר הכסף של משרד האוצר. אין בעיה לנייד כספים בין גופים פנסיונים או לאחד קרנות.

פתיחת חשבון בנק

אחת הטעויות הגדולות שעצמאים עושים היא ניהול הכספים של העסק בחשבון הבנק הפרטי, מה שמקשה עליהם לעקוב אחר הרווחיות שלו. חשבון בנק נפרד יעניק לכם תמונה ברורה של ההוצאות וההכנסות של העסק שלכם, ויעזור ליצור הפרדה מוחלטת בין התזרים של העסק לתזרים של משק הבית. מתוך החשבון הזה צריכה לצאת כל הפעילות הפיננסית של העסק – רכישות, תשלומים לספקים, חשבונות, משכורות לעובדים וגם משיכת משכורת בשבילכם. 

משק הבית שלכם לא אמור לספוג את הוצאות העסק, גם אם החלטתם שאתם משקיעים בו מכספכם האישי בתחילת הדרך. נסו לדרוש את התנאים הכי טובים מהבנק שלכם – ללא עמלות או עמלות נמוכות, דאגו לכרטיס אשראי של העסק ממנו תוכלו לבצע עסקאות, וכמובן, אל תשכחו לשמור את כל הקבלות. 

אז אחרי שעברתם את כל השלבים האלו, ברכות! אתם בעלי עסק עצמאים בישראל, ברוכים הבאים לעולם של חופש ממעסיקים אבל לא מבירוקרטיה. לניהול עסק יש לא מעט צדדים אפורים ומשעממים והרבה ניירת, אבל החדשות הטובות – אתם לא צריכים לעבור את זה לבד! המערכת של מורנינג כאן כדי ללוות אתכם מהקבלה הראשונה ועד שלל פתרונות נוחים כמו סיכום הכנסות, הפקת דוחות ואפילו מעקב אחר תנועות כספים בחשבון שלכם – הכל בצורה דיגיטלית וידידותית, שתעזור לכם לנעל את העסק קצת יותר בקלות. 

שלב ב' בפתיחת עסק עצמאי: בניית תוכנית עסקית

כל עסק, מהקטן ביותר למכירת עציצים מעוצבים בצורת חיות מחמד בהזמנה אישית ועד לרשת מרכולים בפריסה ארצית, צריך קודם כל תוכנית עסקית. זה כמובן לא חובה, אתם יכולים לפתוח עסק ופשוט לזרום, אבל זו בהחלט המלצה חמה, וכדי לעשות זאת, תצטרכו לענות על כמה שאלות שיעזרו לכם לבנות אותה ולהבין לאן העסק הולך ואיפה אתם רוצים להיות בעוד כמה שנים. 

מה אופי השירות שלכם?

ובשירות אפשר להגדיר את זה גם כמוצר. מוצר יכול להיות מוצרים פיזיים (בגדים, יצירות פרי מעשה ידיכם, מזון כמו סנדוויצ'ים או עוגות מעוצבות ליום הולדת, וכו'), שירותים (ייעוץ, תיקון, הובלה, התקנה, שיפוצים, סדנאות), מוצר דיגיטלי (תוכנות, קורסים ומדריכים אונליין, מנוי לתכנים פרימיום) ועוד. 

מי קהל היעד שלכם?

לאחר שהתמקדתם בסוג השירות/מוצר שאתם מציעים, השאלה הבאה שאתם צריכים להתמקד בה היא מי הם הלקוחות הפוטנציאליים, או במילים פשוטות – אנשים שאתם חושבים שירצו לשלם על מה שאתם מציעים.

רצוי להגדיל ראש ולבנות רשימה של שאלות ולבנות לעצמכם פרופיל לדוגמה של הלקוח האידיאלי שלכם בהתאם למיפוי של התשובות – בני כמה הם? מה התחביבים שלהם? איפה אפשר למצוא אותם? באיזה רשתות חברתיות הם נמצאים? איזה סגנון לבוש מאפיין אותם? הכל בהתאם לשירות או המוצר שאתם מציעים כמובן, וככל שתהיו יותר ממוקדים כך תהיו יותר מדויקים בבניית הפרופיל הזה, ובהמשך, ביכולת שלכם לפנות ולשווק את המוצר לקהל המתאים.

מי הם המתחרים ומה היתרון היחסי שלכם?

מי חוץ מכם מציע את השירות או המוצר שאתם מציעים? במה אתם דומים? במה אתם שונים? במה אתם יותר טובים ובראש ובראשונה למה ללקוחות כדאי לרכוש דווקא מכם? התשובה לשאלה האחרונה היא חשובה מאוד, כי היא בסוף מה שמניע את הלקוח לשלם לכם ואפילו להמליץ עליכם לבאים אחריו, והיא מגדירה גם את התדמית שלכם.

תמחור השירות/ המוצר שאתם מציעים

תמחור הוא נושא שעצמאים ועסקים בתחילת דרכם מאוד מתקשים איתו, אבל אבל אם להגדיר את התורה הזו במשפט – המחיר שאתם גובים אמור גם לכסות את ההוצאות שלכם, וגם להוציא אתכם עם רווח כלשהו ביד. 

אם אתם מוכרים מוצרים פיזיים, אתם צריכים לחשב את סך כל העלויות שלכם (החל מחומרים ועד שירותים של רואה חשבון והפקדות לפנסיה), ולחלק את זה בכמות היחידות שאתם מוכרים. 

הסכום שהתקבל הוא לא המחיר הסופי, מאחר ואתם גם רוצים להרוויח, ולכן על הסכום שיצא תצטרכו להוסיף סכום שיהווה את הרווח שלכם כמובן, זו החלטה שלכם כמה אחוזי רווח אתם רוצים לקבל מהמוצרים או השירותים שלכם, ואתם יכולים תמיד להוריד או להעלות את המחיר. 

תמחור של שירותים שהם לא מוצרים פיזיים,  הוא קצת יותר מורכב, או לפחות נראה ככה, אבל גם פה יש לא מעט הוצאות שאפשר להתבסס עליהן, ולאחר שהבנתם כמה העסק שלכם מוציא בחודש (תפעול, ייעוץ, הפרשות, שכירות, חשבונות וכו') וכמה אתם שואפים להרוויח, אתם יכולים לתמחר את השירות שלכם בהתאם על מנת לכסות את ההוצאות וגם להרוויח. 

בדיקת היתכנות כלכלית

במילים פשוטות – האם כדאי לכם לפתוח את העסק? האם הוא כלכלי לכם, ואתם עתידים להרוויח ממנו? וממש כמו שאר השלבים בתוכנית העסקית, גם כאן יש כמה שאלות שתצטרכו לענות עליהן.

  • מה המודל העסקי המתאים לקהל היעד שלכם?
  • מה הכדאיות של העסק? 
  • האם יש למוצר או השירות שאתם מציעים מספיק ביקוש? 
  • כמה עולה לכם לייצר את המוצר/לספק את השירות? 
  • כמה המתחרים שלכם גובים?
  • מה סך כל העלויות הקבועות של העסק? 
  • מה הן העלויות המשתנות עבור כל מוצר/שירות שנמכר?
  • מה הם שולי הרווח המשתנה לכל מכירה שעשיתם? 

גם במקרה הזה תמיד שווה להיעזר באיש מקצוע כמו יועץ עסקי, מישהו מנוסה שידע לעזור לכם בכל החישובים ובקבלת ההחלטות. 

גיוס לקוחות ראשונים

כדי שידעו שיש לכם עסק, אתם צריכים לפרסם אותו. אם פעם היה צריך לשלם על מודעה בעיתון, או להדפיס פליירים ולחלק בשכונה, היום זה הרבה יותר פשוט. אנחנו לא אומרים שפליירים לא עובדים – לא מעט עסקים בוחרים בשיטה הישנה והטובה של מילוי תיבות הדואר בערימות של פליירים, אבל אם אתם פחות בקטע, יש המון פתרונות אחרים. 

תחילה חשוב להיות נוכחים ברשתות החברתיות (מומלץ לבחור את אלו שקהל היעד שלכם נמצא בהן). רוב העסקים החדשים מתחילים מפה לאוזן, ויש שירצו מראש לפרסם בצורה מאסיבית, הכל עניין של תקציב. גם אם בחרתם לשווק את עצמכם ברשתות החברתיות בלבד, מומלץ להתייעץ עם מישהו או מישהי שמבינים בזה, אפילו במפגש חד פעמי שיעשה לכם סדר כדי שלא תבזבזו את הזמן על פרסום לא אפקטיבי. 

הטיפ הכי טוב שלנו – התמדה! כל עוד תתמידו, לאט לאט תראו תוצאות. בגלל שאנחנו כרגע בשלב הגיוס הראשוני, פשוט תבשרו לסביבה שלכם שפתחתם עסק! נצלו את הנוכחות שלכם ברשת, פרסמו פוסט על העסק, בקשו מהמשפחה ומהחברים לשתף ולהפיץ את הבשורה, לכולם יש את החברה של הבן דוד שבדיוק חיפשה ובאתם לה בדיוק בזמן. 

בהמשך אתם יכולים גם להקים אתר, ולהשקיע בשיווק שלו במנועי חיפוש דוגמת גוגל. בכל הנושאים האלו מומלץ תמיד להיעזר באנשי מקצוע מנוסים שיעשו בשבילכם את העבודה על הצד הטוב ביותר. זה שאתם בעלי עסק לא אומר שאתם צריכים לעשות בו הכל. 

בכתיבת הכתבה השתתפו רו״ח אורטל אביעד זייד וגל כהן, יועץ מס