טופס 18 – סגירת תיק במע"מ

טופס 18 – סגירת תיק במע"מ

פתחת עסק, הוא פעל במשך תקופה מסויימת ומסיבות כאלו ואחרות החלטת לסגור אותו. לא משנה מה הסיבה שהובילה אותך לסגור אותו, חשוב מאוד לעשות את זה בצורה מסודרת, ולפעול על פי ההנחיות של הרשויות. 

בין אם יש לך עוסק זעיר, עוסק פטור או עוסק מורשה, סגירת העסק מתבצעת מול אותן רשויות מולן פתחת את העוסק – מע"מ, מס הכנסה, וביטוח לאומי, ולכל אחת מהן דרישות משלה. מע"מ למשל, דורשת הגשת טופס 18, שהוא גם הנושא של המאמר הזה. 

מהו טופס 18? 

טופס 18 הוא המסמך הרשמי באמצעותו מודיעים למס ערך מוסף (מע"מ) על סגירת עסק, ויש לצרף אליו הודעה על סגירת העסק. 

איך מגישים טופס 18?

בשני המקרים ניתן לעשות זאת לבד או באמצעות מייצג – עורך דין, רואה חשבון או יועץ מס, אבל יש הבדלים בין סוג העוסק לאופן הגשת הבקשה. 

  • במקרה של סגירת עוסק פטור, בעל העוסק יכול פשוט להגיש דרך האתר בקשה לסגירת תיק ללא הגשת הטופס, ולהמשיך בחייו נטולי העסק. 
  • עוסק מורשה לעומת זאת, חייב במילוי והגשת טופס 18 באופן פרונטלי במשרדי מע"מ באזור מגוריו. 

הטופס כולל מספר שדות מרכזיים שיש למלא

  • פרטי העוסק 
  • הצהרה על סגירת העסק
  • פירוט על נכסים, כלי רכב, מכונות, ציוד ומלאי 
  • הצהרת על אמיתות הפרטים שמולאו
  • חתימה 

אילו צעדים נדרשים כדי לסגור תיק?

מעבר למילוי הבקשה, יש מספר צעדים שיש לנקוט בהם בעת סגירת העסק:

  • מכירת מלאי, ציוד ונכסים בבעלות העסק במידה ויש כאלו. 
  • הוצאת חשבונית מס + תשלום מע"מ על מכירת הנכסים, ועבור המלאי והציוד שלא נמכר. 
  • הסדרת חובות פתוחים 
  • דיווח על חשבוניות מס ריקות ברשות העסק. 

מה קורה לאחר הגשת הטופס?

לאחר בדיקה יסודית של כל הפרטים על ידי מע"מ, ואם לא יידרשו מסמכים נוספים (דבר שיכול לקרות מעת לעת, תלוי בעסק ובנסיבות), תאושר הבקשה ולאחר מכן יתקבל אישור סגירה לעוסק.  

לסיכום, סגירת תיק במע"מ היא צעד חשוב לכל בעל עסק שהפסיק את פעילותו. מילוי נכון של טופס 18 והגשתו במועד יבטיחו תהליך חלק ונטול בעיות. מומלץ לוודא שכל הדיווחים והחובות הוסדרו לפני הגשת הבקשה ולהתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס במקרה הצורך.