עוסק מורשה או פטור? זאת השאלה, לפחות כשזה נוגע לפתיחת עסק עצמאי.
החיים כעוסק מורשה יכולים להיות מאוד מתגמלים – אין תקרת הכנסות, אפשר לנכות מע"מ והשמיים הם הגבול, אבל אם יש לכם כבר עוסק מורשה, ומכל מיני סיבות הגעתם להחלטה שאתם רוצים לשנות את מעמדכם לעוסק פטור (שגם לו יש יתרונות משלו), אנחנו כאן כדי להסביר איך ואם בכלל אפשר לעשות את זה. 

האם ניתן לעבור מעוסק מורשה לעוסק פטור? 

בגדול, כן, אבל זה לא קורה בן לילה, גם לא בן יום, וגם לא שבוע. זה לא עניין של בירוקרטיה ארוכה ומערכות עמוסות והמתנה לתשובות, זה פשוט כי לפי החוק, אם נרשמתם כעוסק מורשה העסק שלכם לא יכול להפוך להיות עוסק פטור במשך השנתיים הראשונות. 

אז איך בכל זאת עושים את זה? המעבר מעוסק מורשה לעוסק פטור יבוצע לפי השלבים הבאים: 

1 | הוכחת הכנסות

במשך השנתיים שבהן תמתינו לשינוי הרישום, תצטרכו להוכיח שמחזור ההכנסות שלכם אכן עומד בסכום הנמוך מתקרת עוסק פטור, שנכון לשנת 2024 עומדת על 120,000 ש"ח בשנה. 

2 – עדכון הרשויות

ממש כמו שפתיחת עוסק פטור או עוסק מורשה מתבצעת מול הרשויות, כך גם צריך לעדכן אותן בנוגע למעבר בין 2 סוגי העוסק, לטובת שינוי הרישום. הרשויות המדוברות הן כמובן ביטוח לאומי ומס ערך מוסף – יש להגיע עם מכתב בקשה לשינוי רישום העוסק, וסך הקבלות מהשנתיים האחרונות. 

כיצד יושפע העסק מהמעבר? 

מבחינת ניהול ספרים – מרגע המעבר, לא תצטרכו עוד להפיק חשבוניות. עוסק פטור מוציא רק קבלות, מיד לאחר קבלת התשלום. 

מבחינת תשלומים לרשויות – לא תוכלו לגבות מהלקוחות שלכם מע"מ על השירותים/מוצרים שאתם מציעים, וגם לא תצטרכו לשלם מע"מ בסוף השנה. כמו כן, לאחר השינוי יש לעדכן את ביטוח לאומי ולעדכן את דמי הביטוח הלאומי בהתאם להיקף ההכנסות החדש. 

מבחינת דיווח לרשויות – בשונה מעוסק מורשה, כבר לא תצטרכו לדווח על בסיס חודשי/דו חודשי, וכעוסק פטור הדיווח יבוצע פעם אחת בשנה במסגרת הדוח השנתי

לסיכום, ממש כמו מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה, המעבר מעוסק מורשה לעוסק פטור הוא די פשוט, ולא דורש יותר מידי בירוקרטיה. עם מורנינג הוא יכול להיות אפילו יותר פשוט, בזכות מערכת ידידותית שמשקפת לכם בכל רגע נתון את מצב ההכנסות שלכם, מאפשרת להפיק דוח הכנסות בשניות, ועוזרת לעקוב מתי והאם כדאי לשנות סטטוס מול רשויות המס.