יש לכם עוסק פטור ואפילו אישור עוסק פטור שתומך בכך, וזה נהדר, כי זה אומר שיש לכם פטור מגביית מע״מ ודיווח שוטף למע"מ. אולם, ההגדרה עוסק פטור לא אומרת שאין דיווחים ועניינים בירוקרטיים אחרים שצריכים להתנהל על פי חוק מול רשות המיסים. לכן נשאלת השאלה – האם עוסק פטור יכול לראות את עצמו ״פטור״ גם מעבודה מול רו״ח צמוד? ובכן, למרות שאפשר להסתדר לבד, זה לא יהיה בהכרח הצעד הנכון, ואנחנו כאן כדי להסביר הכל. 

בשורה התחתונה – האם כל עוסק פטור צריך לעבוד עם רואה החשבון?

בתשובה התחתונה כן, אבל זה גם לא חד משמעי. ייתכן מאוד ועוסק פטור מספיק נחוש, מסודר ובעל אהבה גדולה למסמכים ומספרים יצליח לגמרי בעצמו לנהל את הספרים של העסק שלו, אבל זה ידרוש ממנו תשומת לב רבה לפרטים, הקדשת זמן נוסף במיוחד עבור העניין וגם לא מעט בירוקרטיה. 

רואה החשבון חוסך את כל ההתעסקות הזאת, והיות וזה גם המקצוע שלו, סביר מאוד להניח שהוא יעשה עבודה יסודית יותר, ולפעמים אפילו יצליח לחסוך לעסק כסף בתשלום מיסים בזכות הידע וההבנה העמוקה שלו בעולמות החשבונאיים של ניהול עסק

אז אם לצמצם את התשובה למשפט אחד קצר: אפשר להסתדר בלי רו״ח אבל לגמרי עדיף עם – זו לא הוצאה גדולה מידי, וחשוב לזכור שמדובר בהוצאה מוכרת. 

מהם השירותים העיקריים שרואה חשבון נותן לעוסק פטור?

אישור ניהול ספרים לעוסק פטור, עדכון מס הכנסה בגין מקדמות מס הכנסה, ניכוי מס במקור לעוסק פטור, עדכון מקדמות ביטוח לאומי לעוסק פטור, הצהרת עוסק פטור למע"מ – כל אלו הם שירותים שנותן רואה חשבון לעוסק פטור, ורצוי מאוד להיעזר בו מאשר לנסות להתעסק בזה לבד. 

שירות נוסף ומשמעותי הוא הגשת הדוח השנתי. עוסק פטור מנהל לאורך השנה מעקב אחר ההוצאות המוכרות וההכנסות שלו, על ידי שמירת קבלות וחשבוניות. כשמגיע העת להגיש את הדוח השנתי, הוא מרכז את כל המסמכים האלו אצל רואה החשבון, שתפקידו לחשב את היקף ההכנסות השנתי, היקף ההוצאות, ומתוך זה להגיש דוח רווח והפסד למע"מ, ודוח שנתי למס הכנסה

עוד שירות הוא הצהרת הון למס הכנסה – עסקים חדשים לרוב ידרשו לתת הצהרת הון בשנה הראשונה של העסק שלהם. כמובן שאפשר לעשות את זה לבד, אבל כדאי ועדיף, במיוחד כדי להמנע מטעויות הרות גורל, להיעזר בשירותיו של בעל מקצוע כמו רואה החשבון, שיגלה לכם שיש לכם לא מעט הון. ואם חשבתם שהכורסה שמצאתם בפינת הרחוב והמקרר שקיבלתם עם הדירה לא נחשבים, תחשבו שוב. 

מהו המחיר הממוצע לשירותי רואה חשבון עבור עוסק פטור?

זה כמובן לא חד משמעי ומשתנה בהתאם לנפח העבודה, לשנות הוותק של רואה החשבון וכו׳. אם לנקוב במספרים, רואה חשבון צפוי לגבות כמה מאות שקלים לחודש  עבור השירותים שהוא נותן עבור עוסק פטור, והמחיר הממוצע אכן נע בין 150 ש"ח עד 500 ש"ח בערך. כעצמאים בעצמכם, אתם יודעים שכל נותן שירות מתמחר את עצמו לפי כל מיני פרמטרים, ולכן זה מאוד אינדיבידואלי. 

בין אם בחרתם להיעזר בשירותיו המקצועיים של רואה חשבון, או בחרתם להיות גיבורי על ולנהל את הכל בעצמכם, המערכת הדיגיטלית של מורנינג תעזור לכם לקבל תמונת מצב ברורה של העסק ותהפוך את הניהול החשבונאי והפיננסי שלו להרבה יותר פשוט ונוח: הפקת דוחות וסיכומים חודשיים, שליפת מסמכים בלחיצת כפתור, סיכום הוצאות ועוד. כמובן, אם בחרתם לעבוד עם רו״ח, תוכלו לשלוח אליו את כל המסמכים הרלוונטים בלחיצת כפתור.