תיאום מס לשתי עבודות – כל מה שצריך לדעת 

תיאום מס לשתי עבודות – כל מה שצריך לדעת 

אנשים רבים בוחרים להשלים הכנסה באמצעות עבודה נוספת, בחצי משרה או בעבודות מזדמנות. סטודנטים, מתמחים, ואנשים שעוסקים במקצועות דינמיים או פחות רווחיים מוצאים עצמם לעיתים עוסקים בעבודות מזדמנות או משלבים אחוזי משרה שונים במקומות עבודה שונים – כולם בלי יוצא מן הכלל חייבים לעשות תיאום מס. 

מה זה תיאום מס? 

תיאום מס הוא תהליך שבו שכיר שמקבל הכנסה משני מקומות עבודה או יותר (או הכנסה נוספת כמו פנסיה, דמי אבטלה וכדומה) פונה למס הכנסה כדי לקבוע את שיעור ניכוי המס מכל מקור הכנסה, כך שלא ינוכה ממנו מס גבוה מדי במהלך השנה.

מתי צריך לבצע תיאום מס?

  • כאשר מועסקים ביותר ממקום עבודה אחד.
  • כאשר מקבלים הכנסה נוספת מעבר למשכורת, כמו קצבה.

איך מתבצע תיאום מס בפועל? 

יש שתי דרכים עיקריות לבצע תיאום מס: באופן עצמאי או בעזרת איש מקצוע כמו יועץ מס או רואה חשבון.

1. באופן עצמאי

אפשר לבצע את התאום דרך אתר רשות המסים או בסניף מס הכנסה. בשני המקרים מדובר בתהליך קצר וללא תשלום.

דרך אתר רשות המסים
המערכת תציג את ההקלות שבאפשרותכם לבקש ותסמן את ההקלות הרלוונטיות אליכם, בהתאם למידע הקיים במאגרי רשות המסים (כגון נקודות זיכוי עבור ילדים). לאחר הזנת הפרטים באתר רשות המסים, מתקבל אישור תיאום מס אותו יש להעביר לכל המעסיקים. 

בסניף
יש למלא ולהגיש טופס 116 – "בקשה להקלה ולתיאום בחישוב ניכויי המס על ידי פקיד השומה". ניתן גם להגיש בקשה ללא הטופס, בצירוף הפרטים הבאים:

  • שם המעסיק
  • מספר תיק ניכויים (רשום על גבי תלוש השכר)
  • שכר שנתי צפוי מאותו מעסיק עד סוף השנה (בברוטו)
  • מספר חודשי העבודה במהלך שנת המס (במקרה ותעבדו רק בחלק מהשנה).
  • תלושי שכר אחרונים מכל מקומות העבודה. במידה ורק התחלתם עבודה חדשה וטרם קיבלתם תלוש שכר ניתן לפנות לפקיד השומה גם ללא תלוש, ולציין במפורש את הסיבה לכך, ולציין את מספר תיק הניכויים של מקום העבודה (שאלו את המעסיק).
  • פרטי העובד/ת: שם מלא, תעודת זהות וכתובת מגורים. 

לאחר הגשת התיאום ידנית בסניף מס הכנסה, פקיד השומה ינפיק אישור מודפס.

2. עבודה מול יועץ מס, רואה חשבון או עורך דין

הסיבה העיקרית – היא ראש שקט. איש מקצוע יעשה עבורך את העבודה, בצורה מקצועית, במיוחד אם אין לך את הזמן, הידע והסבלנות הדרושים. 

יועץ מס או רואה חשבון יבדקו עבורך את חבות המס, ינפיקו את האישורים ויוודאו שלא תחויב במס גבוה מדי.

מה עדיף? לכל אחת מהאפשרויות יתרונות וחסרונות:

עצמאי – מהיר, חינמי וניתן לבצע דרך האתר, אך דורש הבנה של הפרוצדורה ואיסוף כל המסמכים הנדרשים.

איש מקצוע – חוסך זמן וטעויות מיותרות, מגדיל את הסיכוי למצות את הזכויות שלך, אך כרוך בתשלום שכר טרחה.

פרטים שחשוב להכיר

  • כל עוד לא הסתיימה שנת המס ניתן לעשות תיאום מס עבורה בכל שלב.
  • ניתן לערוך את התיאום כבר בתחילת שנת המס ואף לפני קבלת המשכורת הראשונה ממקומות העבודה. 
  • חשוב לבחון צורך לבצע תיאום ביטוח לאומי (אפשר להוסיף על זה הסבר פה או בעמוד יעודי)

נקודות זיכוי מס

נקודות זיכוי הן הטבות מס שמקטינות את סכום המס שצריך לשלם. כל נקודת זיכוי שווה סכום מסוים המתעדכן מדי שנה, והן מוענקות על בסיס קריטריונים כמו מגדר, מצב משפחתי, מגורים באזורי עדיפות, שירות צבאי ועוד. ככל שיש יותר נקודות זיכוי – כך הסכום שצריך לשלם למס הכנסה יורד. לידע כללי – לתושבי ישראל יש זכות בסיסית לנקודת זיכוי העומדת על 2.25 נקודות לכל תושב. כל נקודה כזו שווה 242 ש"ח בחודש ,שהם 2,904 ₪ בשנה (נכון לשנת 2025). 

איך לחשב נקודות זיכוי?

כדי לחשב כמה נקודות זיכוי מגיעות לך, יש לקחת בחשבון גורמים כמו:

  • מגדר: נשים זכאיות לחצי נקודת זיכוי נוספת.
  • מצב משפחתי: הורים לילדים, הורים גרושים או חד-הוריים זכאים לנקודות נוספות.
  • שירות צבאי/לאומי: חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי זכאים להטבות.
  • תושבות חדשה או עולה חדש: זכאות לנקודות נוספות במשך כמה שנים ראשונות בארץ.
  • סטטוס אקדמי: מסיימי תואר ראשון או שני עשויים לקבל נקודות זיכוי.

איך לתבוע נקודות זיכוי בתיאום מס?

יש לדווח עליהן בעת ביצוע תיאום מס מול רשות המסים.

כשעובדים במקום עבודה אחד – המעסיק מחשב את נקודות הזיכוי לפי טופס 101.

כשעובדים במספר מקומות עבודה, או אם פספסתם נקודות זיכוי – ניתן לעדכן אותן דרך אתר רשות המסים בעת ביצוע תיאום מס, או להגיש בקשה להחזר מס, במקרה ושילמתם מס גבוה מדי.

בשורה התחתונה – תיאום מס נכון וניצול כל נקודות הזיכוי יכולים לחסוך אלפי שקלים בשנה, אז שווה להתעכב על זה. 

שאלות ותשובות נפוצות

האם ניתן לבצע תיאום מס רטרואקטיבי?

לא בדיוק, ניתן להגיש בקשה להחזר מס ולא כתיאום מס רגיל. גם זה מתבצע דרך אתר רשות המסים או בעזרת רואה חשבון, באמצעות הגשת דוח שנתי למס הכנסה. 

האם חובה לדווח למעסיק על עבודה נוספת?

בדרך כלל אין חובה לדווח למעסיק על עבודה נוספת, אלא אם יש סעיף בחוזה האוסר זאת, למשל, אם קיימת אפשרות לניגוד עניינים, אך מבחינת תיאום מס אין צורך לעדכן. עם זאת, במקרים מסוימים זה עשוי להיות מומלץ כדי לשמור על יחסי עבודה תקינים. ניגוד עניינים עלול להתקיים אם העבודה הנוספת פוגעת באינטרסים של המעסיק הנוכחי, כמו עבודה אצל מתחרה ישיר, שימוש במידע פנימי, או אם היא משפיעה על הביצועים בעבודה העיקרית. 

מאיזה סכום צריך לעשות תיאום מס? 

תיאום מס נדרש כאשר אדם עובד בשני מקומות עבודה או יותר, או שיש לו הכנסות נוספות, ללא תלות בסכום ההכנסה. ככל שעובדים ביותר ממקום עבודה אחד,  יש חובה חוקית לעשות תיאום מס, גם אם ההכנסה החודשית נמוכה ממדרגת המס הראשונה ויש הכנסה נוספת ממשכורת. בכל מקרה, ללא קשר לגובה ההכנסה, כל עוד לא בוצע תיאום מס, המעסיק ינכה 47% מהמשכורת.
לסיכום, תיאום מס רק נשמע מפחיד, אבל מדובר בתהליך פשוט וחשוב ששווה לא מעט כסף. בשביל מה אתם עובדים כל כך קשה, ועוד בכמה עבודות, אם לא בשביל שזה ישתלם לכם? הקפידו לעשות הכל כמו שצריך, נהלו מעקב מסודר אחר ההכנסות, הזכויות, המסים, והכי חשוב – דאגו להוריד מעצמכם כמה שיותר התעסקות. אחת מהעבודות שלכם מנוהלת כעסק עצמאי? קודם כל שתהיה לכם חשבונית דיגיטלית, וכבר צמצמתם עוד קצת בירוקרטיה.