בין אם אתם חלק מעמותה פעילה או לחילופין תורמים לעמותות באופן קבוע, ברשות המסים תושק ממש בקרוב מערכת דיגיטלית חדשה לניהול תרומות שעומדת לשנות את הדרך בה מתנהלות התרומות כיום, ע״י קיצור משמעותי של תהליך הדיווח וההמתנה להטבות מס בגין תרומות, ומבטיחה שקיפות מלאה בנושא. 

אז מה זה אומר בפועל ואיך המערכת החדשה תשפיע על על עמותות ותורמים החל מ-2025? ריכזנו כאן את התשובות לשאלות הנפוצות על מודל התרומות החדש. 

מהו מודל התרומות החדש של רשות המסים?

מודל התרומות החדש קובע כי החל מה-1 בינואר 2025, עמותות בעלות אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, ידרשו להפיק את הקבלות עבור התורמים שלהם באמצעות תוכנה המתממשקת למערכת התרומות הדיגיטלית של רשות המסים.

בדומה למודל חשבוניות ישראל, המערכת החדשה תייצר מספר הקצאה עבור כל קבלה בגין תרומה שהופקה במערכת של העמותה, ותעביר את הפרטים לרשות המסים בצורה אוטומטית.

יתרונות המערכת המקוונת

למעבר לדיווח דיגיטלי, כמו כל מעבר דיגיטלי, יש לא מעט יתרונות, אחרת לא היה צורך במעבר שכזה:

יתרונות לתורמים:

  • הכל במקום אחד – במידה ותרמתם, דרך המערכת החדשה תוכלו לראות ריכוז של כל התרומות שנתרמו לעמותות שעושות שימוש במערכת באזור האישי באתר רשות המסים. 
  • סוף לניירת ולקבלות ידניות – באמצעות המערכת תוכלו להפיק דוח מרוכז של כל התרומות המזכות בהטבת מס. 
  • מינימום בירוקרטיה – שכירים ומעסיקים יוכלו לבחור בהמשך אם לקבל את הזיכוי ישירות לתלוש השכר. 

יתרונות לעמותות:

  • חווית משתמש – ממשק נוח לתרומה עבור התורמים, מה שעשוי להגדיל את התרומות עבור עמותות שיעשו את המעבר. 
  • שקיפות – העמותות יוכלו להעניק שקיפות ולחזק את האמינות שלהן מול ציבור התורמים, דבר שתורם להן גם תדמיתית. 
  • סדר וארגון – כמו כל מערכת דיגיטלית, מטרת המעבר היא לעשות סדר, והעמותות יהנו מניהול מסודר ומעקב ברור אחר התרומות שלהן.  

איך עובד מודל התרומות בפועל?

המודל עובד בכמה שלבים:

  • קודם כל העמותות מתחברות לשירותים הדיגיטליים
  • לאחר מכן העמותות בוחרות מערכת להפקת חשבוניות המתממשקת עם רשות המיסים (כמו מורנינג)
  • לאחרי חיבור מהיר בין מערכת הפקת החשבוניות של העמותה לרשות המיסים, יתקבל מספר הקצאה אוטומטית עבור כל קבלה רלוונטית

ומה עם הצד התורם? כדי לצפות בפרטי התרומה אפשר להיכנס לאזור האישי בשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים ולהזדהות. ולאחר מכן ניתן יהיה לצפות בפרטי התרומה ולהשתמש בה למגוון רחב של מטרות כגון תיאום מס, החזר מס, דוח שנתי או תלוש שכר למעסיקים ושכירים. 

איך ניתן להירשם למערכת התרומות המקוונת של רשות המיסים?

עמותות צריכות להירשם לשירותים הדיגיטליים של רשות המסים, ולוודא שהן מחוברות לפלטפורמה דיגיטלית שאכן מתממשקת מול המערכת הדיגיטלית. מידע נוסף בנוגע להרשמה אפשר למצוא באתר רשות המסים.

השפעת מודל התרומות על העמותות והתורמים

בזכות המודל החדש, כבר לא יהיה צורך לנהל מעקב אחר תרומות שביצעתם. רשות המסים תתעדכן בכך באופן אוטומטי בין אם אתם עסק ובין אם אתם אדם פרטי. 

אגב, המודל החדש משפיע גם על תרומות אנונימיות – תורמים שיהיו מעוניינים לתרום בעילום שם לא יוכלו ליהנות מהטבות המס המגיעות להם, והתרומות הללו ידווחו לרשות המסים כתרומות ללא שם. 

ברמת העמותות, המעבר למודל התרומות יחייב אותן לעבוד באופן דיגיטלי. זה אומר יותר שקיפות עבור התורמים, ובטווח הארוך, הרבה יותר סדר עבור העמותה. 

מודל החזר מס על תרומות במערכת של מורנינג

המערכת של מורנינג כבר מוכנה למודל ולקראת תחילת 2025 תאפשר לעמותות להתחבר לשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים ישירות מהחשבון במורנינג. לאחר החיבור קבלת מספר ההקצאה עבור כל תרומה רלוונטית תתבצע באופן אוטומטי. 

שאלות ותשובות

האם התורמים יכולים לעקוב אחרי התרומות שלהם?

כן, תורמים יוכלו לצפות בכל התרומות שלהם (אלו שבוצעו דיגיטלית וקיבלו מספר הקצאה) דרך האזור האישי באתר רשות המסים.

האם תרומה נחשבת כהוצאה מוכרת?

תרומה היא לא הוצאה מוכרת, אך כן ניתן לקבל בגינה הטבות מס, כל עוד היא נתרמה למוסד מוכר לצורכי מס (בעל אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה).

מה הקשר בין מערכת התרומות הדיגיטלית לסעיף 46?

מוסדות ציבוריים בעלי אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, מוגדרים לפי רשות המסים כעמותות, וכל עמותה שעונה על ההגדרה הזו מתבקשת להרשם למערכת ולהתחבר למודל. 

האם המערכת מחייבת עמותות להשתמש בה?

כאמור, החל מה-1 בינואר 2025 עמותות יהיו חייבות לדווח על כל תרומה ולקבל עבורה מספר הקצאה. המעבר להפקת חשבוניות דיגיטליות הוא מומלץ אבל ככל הנראה תהיה אפשרות גם לדווח ידנית על כל תרומה ולקבל עבורה מספר הקצאה. 

באופן טבעי, זהו הפיתרון המסורבל יותר (טיפול פרטני בכל תרומה), לעומת קבלה אוטומטית של מספרי הקצאה כשמשתמשים במערכת הפקת חשבוניות דיגיטליות עם התממשקות לרשות המיסים. 

האם המעבר לחשבוניות ישראל ישפיע על מודל התרומות?

אין השלכה ישירה כלשהי של מודל אחד על השני, מעבר לכך שלשניהם עיקרון דומה – בשני המקרים רשות המסים הגדירה מספרי הקצאה כדי להקל על הפיקוח על העסקאות ולדחוף עסקים לעבור לניהול דיגיטלי של העסק