מאחורי כל חנות וירטואלית מצליחה עומדת פלטפורמה שתומכת בתהליך המכירה – מהצגת המוצרים בצורה טובה, ניהול נוח שלהם באתר, דרך שלבי התשלום ועד כל הפיצ'רים הקטנים שגורמים ללקוחות להיחשף לעוד מוצרים, ליהנות ממבצעים ואולי גם להצטרף לניזולטר או למועדון לקוחות.
מאיפה מתחילים ומה לוקחים בחשבון? נטלי טנא, מנהלת פרויקט ShoppingIL ביוזמת Google, באה לעשות סדר ולסקור 4 פלטפורמות מובילות המתאימות לעסקים קטנים ובינוניים.
לפני שמתחילים לבנות חנות וירטואלית, על מה חשוב לחשוב?
פלטפורמה מול מרקטפלייס: את חנות האונליין שלכם תוכלו להקים בשתי אופנים עקרוניים. בפלטפורמה (סגורה או פתוחה) שתאפשר לכם להתאים את החנות לצרכים שלכם ולנהל אותה באופן מלא או במרקטפלייס שיביא לכם טראפיק ויחסוך לכם מתכנתים, אבל לא תוכלו לעשות כמעט התאמות לצרכים שלכם.
דוגמאות מרקטפלייס הן Amazon או Etsy. בפלטפורמות האלה כל מה שצריך לעשות הוא להקים חנות על סמך תבניות ותוספים שכבר קיימים מראש בפלטפורמה. היתרון כאן הוא בטראפיק שמייצרת הפלטפורמה – שדואגת להביא תנועה של קונים לחנות. לכם, כבעלי החנות, נותר רק להציע מוצרים מספיק אטרקטיביים כדי למכור. באתרים בהקמה עצמית, על גבי פלטפורמות כמו WooCommerce או Wix, אתם אחראים להביא את הקהל שלכם בעצמכם, באמצעות קידום בגוגל, בפייסבוק או בכל דרך אחרת. בפלטפורמות תוכלו להתאים את החוויה, העיצוב והיכולות המתקדמות בצורה גמישה יותר. באופן כללי וגס, אם תרצו לחסוך בעלויות הפרסום או שאתם מייצרים מוצרים מאוד נישתיים, מרקטפלייס כנראה עדיף עבורכם. אחרת, לכו על פלטפורמות לבניית חנויות.
עצמאות מול תלות: חלק מהפלטפורמות מחייבות להיעזר במתכנתים ובמעצבים כדי להציע לגולשים חוויה טובה של גלישה ורכישה. מולן, יש פלטפורמות מובנות ופשוטות יותר לתפעול, שיאפשרו לכם להקים אתר בנראות טובה בצורה עצמאית לגמרי ובכמה שעות. לעצמאות ולחיסכון בזמן וכסף יש גם חסרונות – האפשרויות להתאמה ועיצוב אישיים יהיו לרוב מצומצמים, האופי של החנות יהיה תבניתי והטמעה של פיצ'רים ספציפיים חסרה עד לא קיימת.
עלויות: הקמת חנות וירטואלית יכולה להיות חינמית וגם יכולה לעלות עשרות אלפי שקלים. והעניין הוא שלכל מחיר כזה יכולה להיות סיבה טובה. אז הדבר הטוב ביותר הוא להכיר את סעיפי העלות השונים:
- התשתית:
הפלטפורמה או הקוד עליו החנות בנויה. הקוד יכול להיות פתוח כמו ב- WooCommerce, ואז לרוב יש צורך במתכנתים שיעזרו לעשות התאמות, או סגור כמו ב-Wix או Shopify, ואז יש פחות אפשרות לעשות שינויים והתאמות. במקרים של קוד פתוח, לרוב נצטרך לשלם על התאמות. במקרים של קוד סגור אין עלות תשתית לרוב, אבל העמלות יותר גבוהות.
- אחסון וטראפיק:
לא משנה אם הקמתם את החנות בפלטפורמה פתוחה או סגורה, היא צריכה להיות מאוחסנת במקום כלשהו. השכירות כוללת גם את האחסון, הדומיין (הכתובת או הלינק שבו החנות נמצאת) וכמות הטראפיק – כמה אנשים יכולים להיכנס לחנות בו-זמנית. בפלטפורמות סגורות, לרוב נשלם דמי מנוי שכוללים גם את התשתית, האחסון והטראפיק. בפלטפורמות פתוחות תהיה לנו לרוב את האפשרות לבחור ספקים ולשלם בנפרד על כל מרכיב.
- עמלות:
אחת הדרכים של בעלי הפלטפורמות להרוויח כסף היא באמצעות גביית עמלות על כל מכירה. בפלטפורמות סגורות ובמרקטפלייס הדבר בולט ומשמעותי יותר.
- עלויות נוספות:
עלויות נוספות שכדאי לקחת בחשבון יכולות להיות אבטחה מוגברת יותר של האתר, עלויות של תוספי סליקה או הפקת חשבוניות, כלי מדידה וניתוח התנהגות בחנות ועוד.
לסיכום, ככל שהפלטפורמה סגורה יותר, כך עלויות ההקמה קטנות יותר, אבל בתמורה דמי השימוש ועמלות המכירה יהיו גבוהות יותר.
הקמת חנות אונליין עם וורדפרס (WooCommerce)
וורדפרס (WordPress) היא פלטפורמה לכתיבת בלוגים שעם הזמן התרחבה גם לבניית אתרים ולניהול אתרי eCommerce באמצעות תוסף שנקרא WooCommerce.
הכוח של וורדפרס בעולם האתרים הוא רב, והמספרים בהתאם – כ-40% מאתרי האינטרנט בנויים בפלטפורמת הוורדפרס, החל מבלוגים פשוטים ועד לאתרי החדשות הגדולים ביותר באינטרנט.
WooCommerce הוא תוסף חינמי וגמיש שמאפשר לבנות חנות וירטואלית בקלות יחסית, במיוחד אם אתם משתמשים בתוספים כמו אלמנטור. היתרון המרכזי טמון בכל שהוא בנוי בקוד פתוח, כך שמתכנת וורדפרס יכול לבצע שינויים והתאמות.
עלויות:
התשתית: השימוש בוורדפרס וב-WooCommerce הוא חינמי, ויש אפילו תבניות חינמיות טובות מאוד שאפשר להשתמש בהן, אבל אם בוחרים לרכוש תבנית, זה יהיה עיקר עלות ההקמה. את התבניות רוכשים מאתרים שמציעים תבניות מוכנות, עלות עיצוב האתר (באנרים, התאמת ציבעוניות ותמונות כאלה ואחרות) ועלויות תכנות. הקמת אתר יכולה לנוע בין 5000 ש״ח לעשרות אלפי שקלים, תלוי במורכבות הפרויקט וחיבורים לממשקים אחרים.
אחסון: סקר שוק קצר יאפשר לכם להבין מה עלות האחסון של כל ספק וספק אחסון. בכל מקרה, מדובר על עשרות עד כמה מאות שקלים בחודש.
עמלות מכירה: אין עמלות מכירה לאתרי וורדפרס ו-WooCommerce
עלויות נוספות: כדי למכור אונליין, תצטרכו להתחבר לשירותי סליקת אשראי. כאן, התוסף של מורנינג של חשבונית ירוקה נותן פתרון כפול אידיאלי. הוא כולל את סליקת האשראי והתשלום שלכם, את הפקת החשבונית ללקוח בצורה אוטומטית (בעצם, סיימתם את ההתעסקות הפיננסית) ואת ניהול העסקאות בממשק מרוכז ונוח. אפשר גם להתחבר ל-PayPal שמציעה תשתית סליקה לכרטיסי אשראי, אבל העמלות יהיו גבוהות יותר.
אפשר לעשות את זה לבד?
היופי בוורדפרס בכלל ו-WooCommerce בפרט הוא הפשטות. ההתקנה נעשית בעזרת אשף התקנה, יש קהילות בפייסבוק שאפשר למצוא בהן טיפים ולהתייעץ על שימוש ב-WooCommerce. בנוסף, יש פורומים מקצועיים ותמיכה באתר WooCommerce וביו-טיוב אפשר למצוא הרבה הדרכות מועילות. אז האם אפשר לבד – כן, זה אפשרי. אם רוצים התאמה לצרכים שלכם ושדרוגים שהם מעבר לסטנדרט, כנראה שלא תוכלו להימנע להיעזר במעצב ומפתח.
הנה כמה תוספים לחנויות וירטואליות שהומלצו בקהילת ווקומרס ישראל: booster, מספרי מעקב להזמנות, שליחת מייל ללקוחות רשומים שזנחו את הצ׳קאאוט, יצירת מסעות לקוח ועוד.
התאמה לעברית ולישראל:
כן, גם ממשק הניהול וגם שפת האתר יכולים להיות בעברית, וזה בזכות מפתחים בקהילת הקוד הפתוח שפיתחו תוספים בעברית. יתרון אדיר של פלטפורמת וורדפרס.
למי שרוצה להמשיך ולקרוא על היתרונות והחסרונות, אנחנו ממליצים לקרוא כאן.
בניית חנות עם Wix
Wix היא מקור לגאווה ישראלית ופלטפורמה עם מעל 100 מיליון משתמשים ברחבי העולם. הפלטפורמה מאפשרת לכל אחד ואחת לבנות אתר אינטרנט בעלות מינורית, נוחה למשתמש וללא צורך בידע קודם בתכנות ועיצוב אתרים. ב-wix יש פתרונות מותאמים לסוגי מוצרים ושירותים, כך שקל מאוד למצוא אתר שישקף את העיסוק שלכם ויתמוך באופי הפעילות והמכירה הספציפיים שלכם.
עלויות:
התשתית: המחיר נע בין $17 ל-$35 לחודש. אפשר גם לבנות אתר wix ללא תשלום ולעבור למסלול בתשלום רק כשרוצים למשוך כספים שנתקבלו (payout). מחירים ואפשרויות הקמה אפשר למצוא בדף התוכניות של Wix.
אחסון: דמי אחסון ותחזוקה כלולים במחיר החודשי. עלות דומיין מתחילה ב-15$, והיא חינם בשנה הראשונה לרוכשים מינוי.
עמלות: אין עמלות בגין מכירות.
עלויות נוספות: כפלטפורמה סגורה, Wix מגבילה את ספקי הסליקה שאיתם היא מאפשרת לעבוד. מורנינג של חשבונית ירוקה מתממשקת למוצרי Wix ומאפשרת הפקת חשבונית אוטומטית למכירות במוצרי Stores, Bookings, Events, Music, Pricing Plans, Resturant, Payment Form.
אפשר לעשות את זה לבד?
לא נדרש ידע בתכנות כדי לבנות חנות וירטואלית ב-Wix. ההקמה פשוטה מאוד ומתחילה מבחירת תבנית אותה ניתן לשנות בקלות על פי רצון אישי והממשק מאוד יעיל ומלווה בהסברים. למי שאוהב לעבוד מהנייד, יש גם אפליקציה.
אם בכל זאת הסתבכתם, מאיה לי העבירה הרצאה במסגרת ההרצאות של חשבונית ירוקה על בניית אתרי וויקס. בנוסף, Wix מאפשרים לקבל סיוע ממומחה שלה בתוספת תשלום.
התאמה לעברית ולישראל:
שפת ממשק ההקמה והניהול היא רק באנגלית אבל את החנויות אפשר להתאים לעברית – זה לא תמיד פשוט ויכול להיות שתצטרכו להיעזר במומחה.
דברים שחשוב לדעת:
Wix היא פלטפורמה ״סגורה״, ולכן הגמישות בהתחברות למערכות אחרות מוגבלת. חנות האפליקציות של Wix עדיין מאוד מצומצמת אבל נראה שהמגמה היא להרחיב אותה.
בניית חנות עם Shopify
Shopify היא פלטפורמה מובילה לניהול של חנות וירטואלית, ומפעילה כיום מעל מליון חנויות שונות. הפלטפורמה משלבת בין נוחות של פלטפורמה סגורה לבין הרבה פיתוחים של חברות חיצוניות שמציעות יכולות מתקדמות לאתרים בפלטפורמה. זהו יתרון אדיר של חנות שופיפיי.
עלויות:
תשתית: החל מ-29 דולר דמי שימוש לשופיפיי.
אחסון: דמי אירוח כלולים בתוכנית חודשית. אם אין לכם דומיין משלכם, תוכלו לרכוש אחד דרך שופיפיי החל מ- 11$ לשנה.
עמלות: מסלול הבייסיק יגבה עמלת מכירה של 2%. העמלות משתנות מדי פעם ומפורטות כאן.
עלויות נוספות: לעלויות שציינו צריך להוסיף את העלויות של ספקי הסליקה. כאן, Shopify מאפשרת חיבור באמצעות Paypal או Payplus – ספק הסליקה הישראלי היחיד שמוכר על ידי Shopify. אם תרצו שחשבונית מס תופק באופן אוטומטי אחרי כל רכישה באתר, תוכלו להשתמש בתוסף Shopify של מורנינג
אפשר לעשות את זה לבד?
אין צורך בכישורי תכנות אבל כדי להגיע לחנות מקצועית וברמה טובה מומלץ לשכור שירותי תכנות. עלות ספק מקצועי יכולה לנוע בין כמה אלפי שקלים לכ-15,000 ש״ח, תלוי במורכבות האתר.
ישנו ערוץ יוטיוב רשמי של שופיפיי עם הדרכות ובנוסף משתמשים אחרים גם יוצרים תכני הדרכה. קיים פורום ומשאבים קהילתיים נוספים באתר הרשמי שלהם.
התאמה לעברית ולישראל:
ממשק ההקמה והניהול הוא באנגלית, אבל את החנות עצמה אפשר להתאים לעברית ולמבנה של ימין לשמאל, דבר שכנראה יצריך העזרות במומחה לפלטפורמה.
המרקטפלייס של אטסי
Etsy היא פלטפורמת סחר מקוון המתמקדת במוצרי עבודת יד, מלאכה, פריטי וינטג’ יחודיים ופרטי אספנות. זהו מרקטפלייס המחבר בין קונים לבין יוצרים/סוחרי מוצרים מקוריים, כמו צילומים, תכשיטים, אומנות, אופנה ועוד. Etsy מתגאה בחיבור שלה לאירועים בעולם ולעדכניות שלה. עם פרוץ משבר הקורונה הוקמה עד מהרה קטגוריה של ״מוצרי קורונה״ ומיד עם פרוץ המהומות בארה״ב הם קידמו בדף הבית חנויות התומכות ב- Black Lives Matter. בשנת 2018 היו ל-Etsy יותר מ -45 מיליון קונים פעילים ומעל 2.5 מיליון סוחרים והיקף המכירות הכולל של היה בשנת 2019 היה יותר מ-800 מיליון דולר.
עלויות:
תשתיות: אין עלויות שימוש או עלויות פיתוח, למעט 20 סנט לכל מוצר שמעלים לחנות.
אחסון: אין עלויות אחסון, שרת או דומיין. החנויות המוקמות על גבי הפלטפורמה של אטסי הן בבעלות אטסי ולא באמת שייכות לעסק. לא ניתן להעבירן לחנות אחרת. הדומיין (״הכתובת״ של החנות) יהיה https: www.etsy/shop/yourshopname או https://yourshopname.etsy.com
עמלות: דמי עסקה לפריט הן כ-5% לפריט פלוס 5% דמי משלוח (טיפ: מומלץ לכלול את מחיר המשלוח כבר במחיר המוצר במקום לשלם עמלה נוספת).
עלויות נוספות: כדי שהחנות תיחשף לכמה שיותר לקוחות, אפשר לפרסם אותה בתוך האתר, בעלות שמתחילה מ-0.01$ להקלקה. התשלום באשראי עם עמלות קבועות נעשה באמצעות Etsy Payments. את החנות אפשר לחבר לתוסף אטסי של מורנינג וכך להפיק חשבונית אוטומטית עבור כל עסקה.
אפשר לעשות את זה לבד?
לא רק שאפשר, אלא גם אין ממש ברירה אחרת. Etsy היא פלטפורמה סגורה כך שאין צורך להקים חנות, אלא רק להעלות את המוצרים שלך. בניגוד לפלטפורמות הקודמות, אין אפשרות לעשות התאמות מיוחדות גם באמצעות מתכנת.
קהילת פייסבוק מלאה בטיפים חשובים והסברים בניהול לירן ווייס שנוצרה במיוחד למוכרים ומוכרות באטסי, היא דרך מעולה ללמוד על הפלטפורמה ולקבל טיפים להגדלת מכירות. כמובן שאפשר למצוא מדריכים באתר הרשמי של Etsy וגם ב- YouTube.
התאמה לעברית ולישראל:
שפת הממשק והחנויות היא באנגלית בלבד ולמרות שאפשר להציג מחירים בשקלים, אין ספק שתרצו להציג את המוצרים באנגלית ולא בעברית כי כ-65% מהקהל באתר הוא קהל אמריקאי.
פלטפורמות מקומיות שכדאי להכיר:
יש בארץ מספר פלטפורמות ייעודיות לבניית חנות וירטואלית למי שמחפש לעבוד מול חברה מקומית עם תמיכה בעברית:
Konimbo
Cashcow
MyPips
e-shop
החנות האינטרנטית שלי
לאן הולכים מכאן:
הקמה של חנות וירטואלית צריכה תכנון וחשיבה מקדימה. היא צריכה לקחת בחשבון אם אתם פונים למסות של אנשים או נישה, אם זה הולך להיות העיסוק העיקרי שלכם או מקור להכנסה צדדית של תחביב, אם תמכרו עשרות מוצרים ביום או בודדים בחודש, איזה תקציב יש לכם ואיזו חווית מותג וקנייה נכון לכם להציע.
בכל מקרה, חשוב לבחור פלטפורמה מוכרת וגדולה בדומה לפלטפורמות שסקרנו כאן. אם אתם שחקנים לטווח ארוך אז גם בפלטפורמה שתיתן לכם גמישות בעבודה מול מפתחים ובהטמעת חדשנות וחוויה טובה יותר באתר.
הקמת אתר היא רק תחילתו של מסע האיקומרס. הבאת לקוחות, עדכון האתר והתכנים שלו דורשים כיס עמוק וסבלנות, תדאגו לשמור חלק עיקרי מהתקציב ליום שאחרי שהאתר הושק, שם מתחילה העבודה האמיתית.
על הכותבת:
נטלי טנא, מנהלת פרויקט ShoppingIL ביוזמת Google ויועצת לסטארטאפים בתחום ה-eCommerce