רפורמת חשבוניות ישראל החדשה קובעת כי החל מה-5 למאי 2024, נדרש מספר הקצאה מרשות המיסים עבור כל חשבונית שהעסק מפיק בסכום גבוה מ-25,000 ₪. הסכום הזה ילך ויפחת בכל שנה עד שיגיע ל-5,000 ₪.
המערכת שלנו כבר ערוכה לרפורמה
לפני שנצלול אל הרפורמה עצמה, נפתח עם השורה התחתונה: אפשר להתחבר לשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים דרך morning כבר עכשיו ולאחר השלמת החיבור הבקשה למספר הקצאה תשלח באופן אוטומטי עבור כל חשבונית רלוונטית.
לקוחות מורנינג? כנסו למערכת למתן הרשאת חיבור לרשות המיסים דרך החשבון
מה זה מודל חשבוניות ישראל?
קצת רקע: בחודש מאי 2023 אישרה הוועדה לכספים את ״חוק ההתייעלות הכלכלית״, שכולל בתוכו גם תוכנית לצמצום משמעותי בשימוש בחשבוניות פיקטיביות שזכתה לשם ״מודל חשבוניות ישראל״.
לטובת שומרי החוק שלא מכירים: חשבוניות פיקטיביות הן חשבוניות שמופקות עבור עסקה שלא התקיימה מעולם או שירות שאף פעם לא ניתן בפועל, במטרה להרוויח כסף מהחזרי מע״מ שלא באמת מגיעים לעסק. זו כמובן עבירה פלילית ולטענת רשות המיסים, תופעת החשבוניות הפיקטיביות בישראל גורמת לנזק של מיליארדי שקלים לקופת המדינה מדי שנה.
במסגרת תוכנית חשבוניות ישראל נקבע כי החל מה-1 לינואר 2024 (לאור המצב הבטחוני תחילת האכיפה נדחתה ל-5.5.24), רשות המסים תעניק מספרי הקצאה לחשבוניות מס באמצעות מערכת מקוונת שתעניק ולידציה חוקית על עסקאות בזמן אמת, מיד עם הוצאתן.
מה זה מספר הקצאה לחשבונית?
מספרי ההקצאה משמעותיים מאוד עבור צד הלקוח בעסקה (מי שמקבל את חשבונית). הלקוח יוכל לקבל החזר מע״מ על ההוצאה רק במידה והחשבונית שיגיש למע״מ תכלול את מספר ההקצאה. כמובן, מספרי ההקצאה חשובים גם עבור נותן השירות, מהסיבה הפשוטה שכך נקבע בחוק 🙂
למי רלוונטית הרפורמה החדשה?
הרפורמה החדשה רלוונטית לכל עסק שמוציא חשבוניות מס או חשבוניות מס קבלה, כלומר עוסקים מורשים, עמותות וחברות בע״מ. עוסקים פטורים, שמפיקים רק קבלות ולא חשבוניות, פטורים מהעניין.
איך מקבלים מספר הקצאה?
הגשת בקשה לקבלת הקצאה יכולה להתבצע בשתי דרכים – ידנית על ידי הגשת בקשה אונליין, שהיא גם האפשרות המסורבלת יותר היות והיא דורשת פעולה אקטיבית בכל פעם שמפיקים חשבונית מעל 25,000 ש״ח. הדרך השניה – הפשוטה והמהירה יותר – היא באמצעות המערכת שלנו.
לפני שנמשיך חשוב לדעת: באוקטובר 24 פרסם משרד האוצר את כוונתו להאיץ את תוכנית מודל חשבוניות ישראל ונבחנת האפשרות להורדה של גובה סכום החשבוניות עבורן נדרש מספר הקצאה מרשות המיסים, מ-25,000 ₪ ל-5000 ₪ כבר בינואר 2025. חשוב לעקוב אחר העדכונים, ולבצע את ההתאמות הנדרשות בעסק בהתאם להחלטה הסופית.
אז איך מתנהל עניין הדיווח ואיך מקבלים בפועל מספר הקצאה עבור חשבוניות רלוונטיות? הנה מדריך ממוקד שמסביר איך עושים את זה, שלב אחר שלב, בשתי הדרכים.
בקשת מקוונת דרך אתר רשות המיסים
שלב 1 – כניסה לחשבון שלכם בשירותי הדיגיטל של רשות המיסים
תחילה, חשוב לוודא שיש לכם חשבון פעיל בשירותי הדיגיטל של רשות המיסים כדי לקבל את האפשרות להפיק אונליין מספרי הקצאה. אם יצא לכם בעבר לבצע פעולות דיגיטליות מול רשות המיסים סביר להניח שכבר יש לכם חשבון פעיל, ואז כל מה שצריך זה להתחבר אליו (אם שכחתם את הסיסמה יש אפשרות לשחזר אותה דרך אתר רשות המיסים).
אם עדיין לא יצא לכם לפתוח חשבון כזה, זה הזמן. נכנסים לאתר רשות המיסים בלחיצה כאן ונוחתים בעמוד ״רישום לשירותים דיגיטליים״ כפי שניתן לראות בתמונה.
בוחרים ב״רישום עבורי״, מקלידים את מספר תעודת הזהות, ועוברים תהליך אימות זהות קצר. לאחר תהליך האימות ממשיכים לעקוב אחר ההנחיות: מעדכנים פרטי יצירת קשר (טלפון ומייל), בוחרים סיסמה, מאשרים את תנאי השימוש וזהו, יש לכם חשבון פעיל דרכו ניתן לבצע פעולות מול רשות המיסים, ביניהן גם דיווח על מספרי הקצאה.
שלב 2 | בדיקה – האם נדרש רישום תאגיד?
אם העסק מוגדר כעוסק מורשה השלב הזה לא רלוונטי עבורכם. מנגד, אם מדובר בחברה בע״מ, שותפות, או כל צורת התאגדות אחרת שנכנסת תחת ההגדרה ״תאגיד״, תצטרכו לבצע בשלב הזה גם רישום תאגיד. אל דאגה, מדובר בהליך קצר ופשוט, וגם אותו אפשר לבצע בקלות דרך האזור האישי בשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים.
נכנסים לאזור האישי, גוללים למטה ובוחרים באפשרות ״רישום/עדכון פרטי תאגיד״.
ממלאים את מספר התאגיד ולוחצים ״המשך״.
ממלאים את פרטי יצירת הקשר של התאגיד ומבצעים אימות באמצעות סיסמה שתישלח לנייד או למייל שלכם. מאשרים את תנאי השימוש וזהו, רישום התאגיד בוצע בהצלחה.
שלב 3 | הרשאות (לא חובה)
אם תרצו לאפשר לאנשים נוספים מלבדכם (שותפים, עובדים, מייצגים וכו׳) לשלוח בקשות לקבלת מספרי הקצאה עבור העסק, אפשר ליצור עבורם הרשאה לביצוע פעולות דרך האזור האישי. כדי לעשות את זה לוחצים על ״הרשאה לפעולות דיגיטליות״.
במסך הבא תוכלו ליצור הרשאות חדשות או לצפות בהרשאות קיימות אם יש לכם כאלה. כדי ליצור הרשאה חדשה לוחצים על ״הוספת הרשאה״.
לאחר מכן מקלידים את פרטי תעודת הזהות, מספר הח״פ או התאגיד עבור מי שנדרשת עבורו ההרשאה
בוחרים את סוגי הפעולות עבורן תינתן ההרשאה. עבור הרשאה לחשבוניות ישראל יש לבחור בשני הסעיפים הראשונים. אם מדובר בחברה, שותפות או עמותה תידרשו לסמן בשלב הבא האם מדובר בהרשאת ניהול, כלומר הרשאה שמאפשרת למקבל ההרשאה להסמיך גם אחרים לבצע פעולות בשם החברה, השותפות או העמותה.
מיד לאחר מכן בוחרים את תוקף ההרשאה, ומאשרים את הפעולה.
ההרשאה שהענקתם תופיע באזור האישי שלכם תחת ״הרשאות שנתתי״. מקבל ההרשאה יוכל לאשר אותה באזור האישי שלו, שם היא תופיע תחת ״הרשאות שקיבלתי״.
שלב 4 | בקשה לקבלת מספר הקצאה
זהו, הגענו לשלב האחרון והחשוב ביותר, אותו תצטרכו לבצע עבור כל חשבוניות שתפיקו שסכומה עולה על 25,000 ₪, שלב הגשת הבקשה לקבלת מספר הקצאה.
תחילה, לוחצים על ״קישורים לדיווח ותשלום״
לאחר מכן בוחרים ב״חשבוניות ישראל״
נוחתים בעמוד ״מספרי הקצאה לחשבוניות״. בעמוד הזה תוכלו לצפות בכל הבקשות הקודמות שכבר הגשתם, וכמובן – להגיש בקשה חדשה על ידי לחיצה על ״בקשת מספר הקצאה״.
לאחר הלחיצה על ״בקשת מספר הקצאה״ תיפתח החלונית הבאה בה תצטרכו למלא מספר פרטים. תחילה, בחרו את סוג המסמך עבורו נדרש מספר הקצאה (חשבונית, חשבונית מס׳ דרישת תשלום וכו׳). לאחר מכן ממלאים את מספר החשבונית, מספר מזהה (ת״ז, ח״פ, מספר עוסק במע״מ), תאריך החשבונית ואת סכום העסקה. אפשר גם למלא את פרטי העסקה, אבל זהו שדה לא חובה.
לאחר מילוי הפרטים לוחצים על ״בקשת מספר הקצאה״ וזהו. המערכת תציג את מספר ההקצאה עבור החשבונית. המספר הזה יופיע בכל רגע נתון גם בעמוד ״מספרי הקצאה לחשבוניות״.
איך מייצרים אוטומציה להקצאת מספרי חשבוניות דרך מערכת מורנינג (חשבונית ירוקה)?
כפי שכבר סיפרנו, אנחנו במורנינג כבר ערוכים לרפורמה, והמערכת שלנו יודעת לשלוח בקשה אוטומטית למספר הקצאה עבור חשבוניות רלוונטיות, ע״י התממשקות למערכות של רשות המיסים. זה אומר שבמקום לדווח ידנית באופן מקוון בכל פעם מחדש, הכל פשוט קורה על אוטומט.
כדי שזה יקרה, צריך ליצור בחשבון שלך במורנינג הרשאת חיבור לשירותי הדיגיטל של רשות המיסים. איך עושים את זה?
- נכנסים לאזור רשות המיסים במערכת
- לוחצים על ״הוספת הרשאה״
- מתחברים לאתר רשות המיסים וחוזרים אוטומטית למערכת
- זהו. מעכשיו בקשת ההרשאה תישלח אוטומטית בהפקת חשבונית רלוונטית
כך מחברים בקלות בין מורנינג לשירותי הדיגיטל של רשות המיסים
איפה רואים את מספר ההקצאה?
עם קבלת המספר, הוא יתווסף אוטומטית לחשבונית. המשמעות היא שמספר הקצאה לחשבונית מס יוצמד לחשבונית באמצעות המערכת שלנו, מבלי שצריך יהיה להיכנס לעוד פלטפורמות או מערכות אחרות, ובלי פעולה אקטיבית מצדך. למתן הרשאת חיבור לרשות המיסים דרך החשבון במורנינג.
הדרכה מוקלטת על מודל חשבוניות ישראל
לאחרונה, ערכנו מפגש הדרכה עם רו״ח ערן יהלום, שמסביר במילים פשוטות כל מה שעצמאיות ועצמאים צריכים לדעת על הרפורמה החדשה ועל החיבור לשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים דרך מורנינג. מזמינים אותך ללחוץ Play ולצפות בהקלטת המפגש.
האם כל חשבונית חייבת מספר הקצאה?
כפי שהסברנו בהתחלה, בשנה הראשונה (2024) נדרשים מספרי הקצאה רק עבור חשבוניות על סכום הגבוה מ-25,000 ₪ (לא כולל מע״מ). בשנה שלאחר מכן יופחת גובה הסכום ויעמוד על 20,000 ₪ – וכך הלאה מדי שנה במתווה יורד, עד שהסכום יגיע לחשבוניות על סך 5,000 ₪ ומעלה. עם זאת, בימים אלה נבחנת במשרד האוצר האפשרות להורדת תקרת הדיווח ל-5,000 ₪ כבר בינואר 2025.
בתוך כך, ברשות המיסים הוחלט כי בשנת 2024, השנה הראשונה שבה תיושם התוכנית, כל בקשה למספר הקצאה לכל חשבוניות מס תיענה אוטומטית בחיוב. עם זאת, החל מ-2025 והלאה ייבחנו הבקשות באופן פרטני ובהתאם לקריטריונים שנקבעו על מנת להבטיח כי אכן מדובר בעסקת אמת. על פי הרגולציה החדשה, בעסקאות שלא יקבלו מספר הקצאה מסיבות כאלה ואחרות, לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינן, החל בשנה הראשונה.
חשבוניות ישראל: תשובות לשאלות נפוצות על הרפורמה
🔆 טיפ שימושי מאיתנו
אם גם לאחר בקשה ידנית לא התקבל מספר הקצאה, כדאי לוודא שכל הסעיפים הבאים מתקיימים:
- סכום החשבונית גבוה מ-25,000 ש״ח, לפני מע״מ – חשבונית מס בסכום נמוך מזה וחשבונית מס הפטורה מע״מ אינן נדרשות למספר הקצאה.
- רישום תאגיד ברשות המיסים – אם מדובר בחברה בע״מ או שותפות חשוב לוודא שבוצע רישום תאגיד באתר רשות המיסים, באזור האישי.
- סוג המסמך הוא חשבונית מס או חשבונית מס-קבלה – עבור מסמכים מסוגים אחרים לא יתקבל מספר הקצאה.
- החשבונית כוללת את מספר הח.פ של הלקוח
- ההרשאה לרשות המיסים נמצאת במצב פעיל – תוכלו לוודא זאת בתפריט החשבון שלי > רשות המיסים.
מודל חשבוניות ישראל – תשובות לכל השאלות
האם סכום הסף המדובר כולל או לא כולל מע״מ?
הסכום אותו קבעה רשות המיסים לא כולל מע״מ. כלומר, כל חשבונית בה הסכום לפני מע״מ גבוה מ-25,000 ש״ח חייבת מספר הקצאה. כלומר, אם הוצאתם חשבונית על סך 24,000 ₪ למשל, אין צורך במספר הקצאה גם אם תוספת המע״מ מקפיצה את הסכום אל מעבר לרף שנקבע. (ייתכן כי מה-1.1.2025 ירד הסכום ל-5,000 ₪ ומעלה)
מה התהליך לחברה בע״מ / שותפות?
חברות בע״מ ושותפויות נדרשות לבצע רישום תאגיד טרם ההתחברות דרך מערכת מורנינג, ורק לאחר מכן לבצע חיבור באמצעות המערכת.
לרישום תאגיד באתר רשות המיסים
מופיעה לי הרשאה ברשות המסים אבל אני לא מצליח לקבל מספר הקצאה
כדי לקבל מספר הקצאה יש להתחבר דרך החשבון במורנינג לשרותים הדיגיטליים של רשות המיסים.
מתן הרשאה ישירות דרך אתר רשות המיסים ללא התחברות ממערכת מורנינג לא מאפשרת קבלת מספר הקצאה.
מה עושים במידה ולא התקבל מספר הקצאה?
אם מסיבה זו או אחרת הופקה חשבונית רלוונטית ללא מספר הקצאה, אין צורך לבטל את המסמך!
ניתן להגיש בקשה יזומה לקבלת מספר הקצאה עד שבועיים מיום הפקת המסמך המקורי – מתוך כפתור הפעולות במסמך שהופק.
האם כל בקשה למספר הקצאה מתקבלת?
ברשות המיסים הוחלט כי בשנת 2024, השנה הראשונה שבה תיושם התוכנית, כל בקשה למספר הקצאה לכל חשבוניות מס תיענה אוטומטית בחיוב. החל מ-2025 תיבחן כל בקשה בהתאם לקריטריונים שנקבעו על מנת להבטיח כי אכן מדובר בעסקת אמת.
לכמה זמן תקפה ההרשאה למספרי הקצאה ואיך אדע שצריך לחדש אותה?
הרשאת החיבור לרשות המיסים תקפה למשך 3 חודשים ואחר זמן זה יש לחדשה. 10 ימים לפני תום התוקף נשלח אליך מייל תזכורת לחידוש ותופיע התראה במערכת.
לחידוש ההרשאה: נכנסים לתפריט החשבון שלי > רשות המיסים, לוחצים על ״הוספת הרשאה״ ומאשרים.
האם גם הלקוחות שלי יצטרכו לתת הרשאה לרשות המיסים?
לא, אבל כל עסק שמדווח למע״מ ומפיק חשבוניות גבוהות מ-25,000 ₪ נכון ל-2024 (ייתכן כי מה-1.1.2025 ירד הסכום ל-5,000 ₪ ומעלה), יצטרך לוודא שהחשבוניות שהוא מפיק כוללות מספר הקצאה. המשמעות היא שגם עליכם לוודא שהחשבוניות שאתם מקבלים בסכום הרלוונטי כוללות מספרי הקצאה, על מנת שתוכלו להזדכות על המע״מ.
האם ניתן לקבל מספר הקצאה לחשבונית ידנית?
כן, בהחלט. באתר רשות המיסים ניתן להגיש ידנית בקשה לקבלת מספר הקצאה עבור חשבוניות רלוונטיות. הבקשה הידנית לקבלת מספר הקצאה היא מסורבלת יותר ודורשת פעולה אקטיבית מצידך (חיבור לאתר, הגשת בקשה וכו׳) בכל פעם שמופקת חשבונית מעל 25,000 ₪.
בהמשך, ככל שהסכום ירד, כמות הבקשות הפוטנציאלית רק תעלה, כך שלגמרי שווה לחסוך זמן עבודה, לבצע את החיבור דרך מורנינג, ולהפוך את כל העניין לאוטומטי.
האם גם חשבון עסקה צריך לקבל מספר הקצאה?
לא. מספר הקצאה נדרש רק עבור חשבוניות מס וחשבוניות מס/קבלה בסכום גבוה מ-25,000 ש״ח לפני מע״מ. עם זאת, ניתן לקבל אישור הקצאה עבור חשבון עסקה, שהוא למעשה אסמכתה לכך שלאחר הפקת חשבונית עבור חשבון העסקה הרלוונטי, יתקבל מספר הקצאה. כרגע ניתן לעשות זאת רק באמצעות אתר רשות המיסים, אבל בקרוב תתווסף האפשרות לעשות זאת גם דרך המערכת שלנו.
האם חובה בחשבון עסקה/פרופורמה לפתח את קבלת מספר האישור?
ככל והבקשה לאישור הקצאה מבוצעת ב-API, התשובות חיוביות, להזכירכם, ניתן לבקש אישור הקצאה גם ביישום הייעודי. אישור ההקצאה אינו מספר הקצאה, ולא ניתן לנכות מס תשומות ע״ס אישור הקצאה.
האם ניתן לקבל מספר הקצאה מראש (לעסקה עתידית)?
לא, בקשה למספר הקצאה רלוונטית רק עבור חשבוניות שכבר הופקו.
האם אפשרי לבקש מספר הקצאה לאחר מסירת החשבונית?
כן. אם הפקת חשבונית בסכום גבוה מ-25,000 ש״ח ללא מספר הקצאה, ניתן יהיה להגיש עבורה בקשה לקבלת מספר הקצאה, ידנית או דרך המערכת שלנו) עש שנה מהיום בו הופקה. חשוב לשים לב: כדי שניתן יהיה להגיש בקשה רטרואקטיבית למספר הקצאה, החשבונית המקורית חייבת לכלול ח״פ או מספר עוסק של הלקוח. (ייתכן כי מה-1.1.2025 ירד הסכום ל-5,000 ₪ ומעלה)
האם צריך מספר הקצאה לחשבונית זיכוי?
נכון להיום אין צורך לבקש מספר הקצאה עבור חשבונית זיכוי, ואין צורך לכלול את החשבונית המבוטלת ואת הזיכוי בדיווח של הספק. אולם, במקרה שהספק בחר לכלול את החשבונית המבוטלת ואת הזיכוי בקובץ הדוח המפורט, מומלץ שבשורת הדיווח של הזיכוי ייכלל מספר ההקצאה שהתקבל עבור החשבונית שבוטלה.
מהו מורשה על וכיצד ניתן לרשום אותו?
מורשה על הוא מי שהוסמך על ידי החברה או התאגיד לקבל מידע ולבצע פעולות מול רשות המיסים בשם התאגיד, למשל, קבלת מספרי הקצאה.
על מנת לבצע רישום מורשה על בתאגיד, רשות המיסים מציעה 3 מסלולים לרישום: מסלול בשירות עצמי, מסלול בסיוע מייצג, ומסלול רישום במשרדי הרשות. מידע נוסף ניתן למצוא באתר רשות המיסים בקישור כאן.
האם ניתן לבטל חשבונית עם מספר הקצאה?
כן, ניתן לבטל חשבונית מס עם מספר הקצאה. תהליך הביטוי זהה לביטול של חשבונית מס ללא מספר הקצאה – הפקת חשבונית זיכוי.
בנוגע למספר ההקצאה שהופק עבור החשבונית המבוטלת, נכון להיום אין צורך לבטל את מספר ההקצאה, אלא פשוט לא להשתמש בו.
האם אני צריך לתת הרשאה לעובדים שלי?
החיבור לשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים כדי לקבל מספר הקצאה, מתבצע באמצעות מספר ת״ז של בעל העסק והסיסמה האישית שלו. באזור האישי שלך ברשות המיסים ניתן לאשר הרשאה עבור גורמים נוספים מטעמם שיוכלו לבצע פעולות דיגיטליות בשמם.
אם יש לך חשבון במורנינג, הכל הופך פשוט יותר. מבצעים חיבור חד פעמי לשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים, ולאחרי ובקשות מספרי הקצאה עבור חשבוניות רלוונטיות ישלחו באופן אוטומטי. אם יש לך עובדים עם גישה לביצוע פעולות בחשבון שלך במורנינג, הם לא יצטרכו הרשאה נפרדת, וגם החשבוניות שהם מפיקים יקבלו מספר הקצאה אם הן גבוהות מ-25,000 ש״ח.
איפה אפשר לקבל תמיכה טכנית בנוגע לחשבונית ישראל?
מחלקת השירות במורנינג נחשבת לאחת המובילות בארץ, והנציגים שלנו תמיד שמחים לעזור ולענות על כל שאלה. אלפים מהלקוחות שלנו כבר התחברו דרכנו לרשות המיסים כדי להכין את העסק לרפורמה החדשה, ונשמח לעזור גם לך דרך הצ׳אט באתר מורנינג.