העסקים פורחים והתחלתם לגייס עובדים שיצטרפו להצלחה – ברכות! מרגע הגיוס הפכתם למעסיקים בישראל, או במילים פשוטות, בוסים. תהנו מהטייטל החדש ומזה שאתם כבר לא "עוסק פטור", אבל אל תתנו לו לעלות לכם לראש, כי עם כוח גדול באה אחריות גדולה, והיא מגיעה בצורת טופס 126. מה זה טופס 126? בואו נגלה.
מהו טופס 126 ומתי משתמשים בו?
החל מינואר 2016, כל מעסיק בישראל המשלם פנסיה מוקדמת מחויב על פי חוק לדווח לביטוח לאומי ולמס הכנסה. הדיווח הזה מתבצע באמצעות טופס 126, ובו מפורטת המשכורת השנתית ששולמה לעובדים, ופירוט המס שנוכה ממנה. את הטופס מגישים גם לביטוח לאומי וגם למס הכנסה, למרות שמדובר בדוח זהה.
איך ממלאים טופס 126?
את טופס 126 מגישים באופן מקוון בלבד, על פי דרישת הביטוח הלאומי. בתחילת התהליך קיימת אפשרות לבחור בהגשת טופס ידני, אבל אז תצוץ הודעה שתבשר לכם שהמוסד לביטוח לאומי שומר לעצמו את האפשרות לברר מול המעסיק מדוע התבצע הדיווח באופן ידני ולא באמצעות שידור טופס.
תחילה, נכנסים לאתר הביטוח הלאומי, להגשת טופס 126. בעמוד הראשי מופיע הסבר כללי על הטופס ועל מועדי ההגשה שלו, וגם אפשרות לבחור אם תרצו להגיש אותו באופן מקוון או באמצעות טופס כפי שהסברנו קודם. לאחר הבחירה, לחצו על ״דיווח 126״.
שימו לב שהטופס בעצם מחולק למספר שלבים, כאשר בשלב הראשון תתבקשו למלא נתונים חסרים ולוודא שהם נכונים.
לאחר מכן תתבקשו למלא את פרטי המעסיק ומשם תתקדמו לדיווח עצמו
בשלב הדיווח עליכם לבחור בתקופת הזמן הרלוונטית – הביטוי "חציון ראשון" מבטא את החודשים ינואר עד יוני, ואם מדובר בכל השנה יש לבחור ב"השנה כולה". הנתונים החסרים/השגויים צריכים להתייחס הן לעובדים שלכם והן לפרטי החברה.
בשלב הבא תתבקשו להשלים סיכומי שכר שנתיים, שימו לב שהסכומים חייבים להיות זהים לסכומים שדווחו באופן שוטף למס הכנסה, בהתבסס על טופס 102 (סיכומים חודשיים).
השלב האחרון הוא בעצם שידור הטופס לביטוח לאומי, ניתן לעשות זאת ישירות דרך אתר הביטוח הלאומי, תחת הכותרת "פעולות נפוצות". את הדיווח אפשר לבצע עצמאית, או כמובן, בדרך המועדפת, באמצעות המייצג שלכם – רוא״ח או יועץ/יועצת מס.
שאלות ותשובות
מי מחויב למלא טופס 126?
כל מעסיק בישראל המשלם פנסיה מוקדמת
מתי צריך לדווח 126?
לפניכם תאריכי הדיווח על פי סוג הדיווח (חצי שנתי ושנתי).
סוג הדיווח | מתי מדווחים? |
עבור החודשים ינואר עד יוני | עד ה- 18 ביולי בכל שנה |
עבור החודשים ינואר-דצמבר של השנה החולפת | עד ה-18 בינואר בכל שנה. לכל המעסיקים ניתנת ארכה אוטומטית להגשת הדו״ח עד ה-30 באפריל עבור שנת המס הקודמת. |
מה ההבדל בין טופס 106 ל-126?
טופס 106 הוא מסמך המונפק למס הכנסה לצורך תיאום מס, ואילו טופס 126 מופק לצורך הבטחת תנאי עבודה על ידי מעסיקים לעובדיהם.
האם יש קנסות על אי הגשת טופס 126 בזמן?
כן. במידה ומעסיק לא הגיש את הטופס במועדים הנקובים, הוא צפוי לקנס עבור כל טופס שלא הוגש במועד.
לסיכום, להעסיק עובדים זה בהחלט שלב חשוב בחיי העסק, וכדי לדאוג שהכל יעבור חלק גם ברמה הבירוקרטית, חשוב להכיר את החובות שלכם תחת המעמד החדש, וכמובן, להגיש את הדוח בזמן.