ניהול עובדים – 5 טיפים איך לנהל עובדים

ניהול עובדים – 5 טיפים איך לנהל עובדים

הגיע הזמן לגייס עובדים לעסק שלך? ברכות! זה סימן שהעסק מתרחב, וזה אומר המון על העשייה שלך, על הערך של השירות שלך, וגם על הביקוש. גם עובד אחד הוא עולם ומלואו, ומעסיק טוב הוא הרבה מעבר לבוס. איך הופכים למנהל שכל אחד חולם עליו? איך מטפחים כישרונות, שומרים על סמכות ויוצרים סביבת עבודה יעילה ופורחת? הנה 5 טיפים מנצחים לניהול עובדים:

לפני הכל, איך להיות מנהל טוב?

ניהול עובדים הוא כבר לא רק ניהול עסק – זה ניהול של אנשים אחרים. אמנם כל מקרה לגופו, אבל יש כמה עקרונות בסיסיים שכדאי לזכור.


יש עובדים שמעדיפים כמה שפחות "ניהול", ואחרים זקוקים לליווי צמוד. בסופו של דבר, הכל עניין של איזון. מנהל טוב הוא לא רק מי שמוודא שהעסק ירוויח ושכל המשימות יטופלו, אלא כזה שמבין שאנשים הם הלב של העסק.זה מתחיל ביכולת לזהות את החוזקות של העובדים ולטפח אותן, במקום להתמקד בחולשות. עובד שמרגיש שרואים אותו הוא עובד נאמן ומסור. מנהל שמקשיב לצרכים ולרעיונות של העובדים, ומספק סביבת עבודה מכבדת ומכילה, זוכה לא רק בעובדים מסורים – אלא גם בסיפוק אישי ובעסק משגשג.

זאת הגישה

יש לא מעט גישות ולכל גישה מצטרפת גם שיטה, חשוב להבין – לא כל שיטה מתאימה לכל מנהל, וגם לא כל שיטה מתאימה לכל צוות. בסופו של דבר, צריך לזכור שכולנו בני אדם, וכל עוד הבינה המלאכותית לא השתלטה על העולם והמנהלים שלנו הם עדיין לא מכונות, אלו עדיין אנשים שמנהלים אנשים, כך גם צריך לנהוג בהם. 

גישות שונות למנהלים שונים –

  1. שקיפות – מנהלים המעוניינים בעובדים מחויבים ומעורבים, מאמינים שיש לשתף את הצוות ביעדים של החברה ומה עומד מאחוריהם. ככל שהצוות יותר מודע לתהליכים מאחורי הקלעים, כך הוא מרגיש יותר מחובר לחברה ולמטרות שלה. באופן כללי, שיתוף מייצר קרבה. ברגע שהעובדים מבינים את המשמעות של המשימות שלהם, הם מבצעים אותן יותר טוב. הם מגיעים אליהן רתומים, מוכנים יותר ועם יותר מוטיבציה. 
  2. יחס אישי – אתם לא אמורים להיות ההורים של העובדים שלכם, אבל אין ספק שהבוס הוא לפעמים קצת האמא והאבא שלהם במקום העבודה. כשזה מגיע ליחס אישי, מדובר יותר בזיהוי חוזקות, חולשות, האצלת סמכויות, היכולת לפתח את העובד במקומות שבהם הוא מצטיין ולהעניק לו כלים לצמיחה. היחס האישי מגביר את מחויבות העובד הן למקום העבודה והן למנהל, כי בסופו של דבר העובד רואה בו דמות שמאמינה בו וביכולותיו. חשוב לקחת בחשבון כי יחס אישי זו גישה שמייצרת עובדים מסורים ונאמנים, אך יחד עם זאת דורשת המון תשומת לב וזמן מצד המנהל. 
  3. מדיניות דלת פתוחה – דמיינו דלת, עכשיו דמיינו שהיא כבר לא קיימת. פשוט, לא? המנהל יושב במשרד וכל אחד יכול להיכנס מתי שרק ירצה, להגיד את שעל ליבו ולהמשיך בחייו. טוב, זה לא בדיוק ככה, אבל זה לא כל כך רחוק מהמציאות בגישה הזו. במדיניות דלת פתוחה מאמינים בתקשורת ישירה עם המנהל והצוות ללא כל תיווך ביניים. זו גישה שמעודדת את העובדים להביע את עצמם ולהרגיש חלק משיח פתוח ושוויוני בו לכל אחד יש מקום וכל דעה נשמעת. גם הגישה הזו דורשת המון גמישות וזמן פנוי מצד המנהל, אבל גם היא, כמו שאר הגישות מחזקת את תחושת הערך העצמי, המחויבות והמסירות של העובדים למקום העבודה ולהצלחתו.

אז איך לנהל צוות עובדים?

1. קבעו יעדים ריאליים

כדי לשמור על מוטיבציה גבוהה, חשוב להציב לעובדים יעדים מאתגרים אך ברי השגה. יעדים שאפתניים מדי עלולים לגרום לתסכול, בעוד שאלה המותאמים ליכולות ולצרכים של הצוות יעניקו תחושת הצלחה וביטחון עצמי. אם לעסק יש תכנית עסקית מסודרת (וכדאי מאוד שתהיה לו), שבו מולה, זהו את היעדים הריאליים, ושתפו את העובדים בתהליך. טיפ זה משלב בתוכו גם יחס אישי וגם שקיפות. 2 במחיר אחד. 

2. מנגנוני התפתחות

עודדו את העובדים להתפתח, ללמוד ולצמוח מקצועית. בין אם זה דרך הכשרות מקצועיות, הרצאות או תוכניות מנטורינג – השקעה בהתפתחות העובדים היא השקעה ישירה בהצלחת העסק. גם כאן, היחס האישי משחק תפקיד מרכזי ומעניק לעובדים תחושת שייכות ושהצלחתם חשובה לכם לא פחות מהצלחת הארגון.

3. דוגמה אישית

מנהיגות אמיתית מתחילה במעשים. אם אתם רוצים שהעובדים שלכם יהיו חרוצים, אחראיים ומקצועיים – תראו להם איך עושים זאת בעצמכם. עובדים מעריכים ומחקים מנהלים שמשמשים דוגמה אישית. הטיפ הזה יכול לבוא לידי ביטוי בכל אחת מהגישות מעלה, מאחר והגישה בה תנקטו היא חלק בלתי נפרד מהדוגמה האישית שאתם מציגים. 

4. גמישות זה שם המשחק

עובדים מעריכים מעסיקים שמבינים שיש חיים גם מחוץ לעבודה. שעות עבודה גמישות, עבודה מרחוק, או התחשבות בצרכים אישיים יוצרים סביבת עבודה נעימה ומגבירים את שביעות הרצון והמוטיבציה. יחס אישי, כבר אמרנו?

5. משוב טוב, הכל טוב

אל תחכו לשיחות השנתיות כדי לתת לעובדים שלכם משוב. משוב קבוע, חיובי ובונה, מסייע לעובדים להבין מה מצופה מהם, איפה הם מצטיינים ואיך הם יכולים להשתפר. זכרו: משוב הוא כלי לחיזוק ולא להחלשה. המשוב הוא כלי חשוב מאוד שבא לידי ביטוי בכמה גישות – הן בשקיפות והן ביחס אישי. כאשר אנחנו משתפים את העובדים בתהליכים החשובים בארגון, נתאים אליהם משימות ביחס ליכולות שלהם. לאחר מכן נרצה למשב אותם  – מה שיתרום גם להתפתחות האישית של העובד וגם לעמידה ביעדי הארגון. 

ניהול עובדים הוא מיומנות שנרכשת עם הזמן. פתיחת עסק עצמאי היא צעד גדול, אבל ניהול צוות הוא אתגר מסוג אחר. הדרך לשפר את המיומנות הזו עוברת בהקשבה, גמישות ושאיפה לשיתוף פעולה, תוך שמירה על טובת העסק.